Skip to main content

Blog: Klimaatconferentie Parijs

thumb Arrien treinParijs was in het nieuws vanwege de aanslagen en Parijs komt in het nieuws vanwege de internationale Klimaatconferentie. De vraag is niet of de wereld opwarmt maar hoe de opwarming beperkt kan worden. Nederland slaat een pover figuur. De auto’s in Nederland mogen 130 kilometer per uur veel uitstoot produceren, maar er is geen geld voor investeringen in het spoor. De Minister maakt goede sier met brede autosnelwegen maar de Staatssecretaris moet nee verkopen tegen provincies die hun spoorwegen willen elektrificeren. Iedereen weet dat elektrische treinen beter voor het milieu en goedkoper in het onderhoud zijn. De kost gaat nog altijd voor de baat uit.

Het milieuakkoord van de Sociaal-Economische Raad kan alleen maar slagen als er een omslag komt van autovervoer naar openbaar vervoer en fietsen. In de mobiliteitstafel van de SER is zorgvuldig om de hete brij heen gedraaid. Men is weggevlucht in een discussie over biobrandstoffen als alternatief voor vieze benzine en nog viezere diesel. De vaag of de biobrandstof echt beschikbaar zal zijn is vermeden. De autolobby is bereid tot een “inspanningsverplichting”.

Of het nieuwe belastingplan al dan niet door de Eerste Kamer komt is niet van belang voor het milieu. Van belang is of de leaserijders hun belastingvoordeel houden zodat het voor hen niet loont om te gaan fietsen of over te stappen op het openbaar Vervoer.  

Afgezien van het klimaat, lijden de Nederlandse steden onder luchtverontreiniging en daar zal pas een einde aan komen als het autovervoer wordt teruggedrongen. Tweede Kamer en regering doe uw werk en bescherm de bevolking tegen luchtverontreiniging en opwarming.

Arriën Kruyt
Voorzitter Rover