Skip to main content

Blog: vakmanschap gevraagd

thumb Arrien treinIn een interview in de Telegraaf zegt staatssecretaris Dijksma onaardige dingen over de ingenieursmentaliteit bij ProRail. Het echte probleem is dat er weinig vakmanschap bij ProRail is. Er zijn meer contractsjuristen dan ingenieurs bij ProRail. Vaklieden zouden allang de wissel-, stroom- en seinstoringen onder de knie hebben gekregen. Vaklieden zouden weten waar de reservedelen opgeslagen zijn als een apparaat defect is. Het duurt nu soms 24 uur voordat de reservedelen gevonden zijn, door dit soort knulligheden raakt een heel baanvak buiten gebruik omdat één wissel niet op tijd gemaakt kan worden. De spoorwegaannemers dreigen niet meer mee te doen met biedingen voor spooronderhoud omdat het “assetmanagement” niet op orde is (vaklieden spreken goed Nederlands en vluchten niet weg in slecht Engels). De spoorwegaannemers hebben overigens zelf sterk bijgedragen aan het weglekken van kennis bij ProRail.

NS kent soortgelijke problemen. Het stijgend aantal defecte treinen duidt op slecht vakmanschap. Het uit dienst nemen van nog goede treinen uit de jaren zestig en het te laat bestellen van nieuwe treinen is een gevolg van slechte planning. Het koppelen en ontkoppelen ontkoppelen van treinen kent vaak de nodige problemen. Dat was vroeger een fluitje van een cent. Ook hier een kwestie van kunde en vakmanschap.

In de top van NS zitten haast geen mensen met echte kennis van spoorwegen. Dat is zorgelijk. Binnenkort krijgt NS er een directeur bij: afkomstig van het CBR. Weer iemand die goed is in algemeen management maar niets weet van spoorwegen. Het gevaar is dat NS wegvlucht in strategiediscussies en het nadenken over de structuur van het bedrijf. NS moet zorgen voor het laten rijden van treinen in het hier en nu.

Het laten rijden van treinen veronderstelt heel veel technisch kennis. Het maken van dienstregelingen en het onderhoud van treinen, wissels en stations hangt allemaal met elkaar samen. Treinen gaan niet beter rijden als iedereen in zijn eigen kolom zijn ding doet en niet kijkt naar het geheel. Daarvoor zijn vaklieden nodig. Spoorwegvaklieden.

Arriën Kruyt
Voorzitter Rover