Blog: aanrijding met een persoon
Iedere regelmatige treinreiziger kent het bericht “wegens een aanrijding met een persoon rijden er voorlopig geen treinen tussen plaats A en plaats B”. Dat betekent in gewone mensentaal vaak dat er iemand voor de trein is gesprongen en dat het treinverkeer daardoor ernstig ontregeld is geraakt. Iedere zelfmoord is een erg nare en ingrijpende gebeurtenis, maar als samenleving is het onmogelijk om bij iedere zelfmoord letterlijk heel lang stil te staan. Het voorkomen van zelfmoorden is een maatschappelijke kwestie, maar waarschijnlijk zijn zelfmoorden op het spoor nauwelijks te voorkomen. Aan de gevolgen voor reizigers kan echter wel meer gedaan worden.
Een probleem is de politie die met grote doortastendheid het hele treinverkeer in beide richtingen stil laat leggen. De politie voelt zich kennelijk niet verantwoordelijk voor de totale ontregeling van de treindienst die daardoor ontstaat. Op de wegen treedt de politie geheel anders op. Daar wordt onmiddellijk na een ongeluk de doorstroom van het verkeer door de politie zelf geregeld. De politie erkent daar het belang van. Waarom niet bij treinen?
Het argument van de politie dat onderzocht moet worden of het om moord of zelfmoord gaat, klinkt juist. Maar in veel gevallen is het onmiddellijk duidelijk dat het om een zelfmoord gaat. In ieder geval is dat geen reden om de trein in kwestie gemiddeld twee uur te laten stilstaan. Twee uur is gemiddeld. Er zijn gevallen bekend waar het veel langer heeft geduurd. Bovendien is een zelfmoord op één spoor geen reden om bij dubbelsporige of viersporige baanvakken het verkeer over de andere sporen langdurig totaal te verbieden.
Pier Eringa van Prorail beloofde in Buitenhof hierover met de politie te gaan spreken. Daar is veel voor te zeggen.
Arriën Kruyt
Voorzitter Rover