Blog: lessen uit Londen
Het openbaar vervoer in Londen is fascinerend. Elke bezoeker aan Londen kent de Underground en de rode bussen. Ik was in Londen voor een bijeenkomst van de European Passengers Federation en ik ben bijgepraat door Londen Travel Watch, een organisatie die de belangen van de reizigers bewaakt. Voor Nederland zijn de volgende Londense zaken relevant:
1. De reiziger kan kiezen tussen een papieren kaartje met magneetstrip, een Oystercard á la de OV-chipkaart of betalen met een contactloze bankkaart. Dat laatste is 15 maanden geleden ingevoerd en wordt nu al door 25% van de reizigers gebruikt. De contactloze bankkaart is voor de reiziger perfect omdat er niet extra voor betaald hoeft te worden en er geen gedoe is met verlopen chipkaarten. In Nederland wordt hier ook over gepraat, maar een invoeringsdatum is nog onbekend.
2. De Oystercard of een papieren kaartje kan gekocht worden uit een automaat. De automaten kunnen in 15 (!) talen informatie geven. Omdat we in Nederland denken dat iedereen Engels of Nederlands spreekt kunnen de Nederlandse kaartautomaten maar twee talen aan.
3. Omdat tarieven en abonnementen ook in Londen steeds ingewikkelder worden, wordt bij uitchecken het goedkoopste tarief in rekening gebracht. Ik zeg maar niets over Nederland.
4. Er zitten in Londen geen mensen meer achter glas om kaartjes te verkopen of informatie te geven. Het personeel loopt actief rond en kijkt of de reizigers zich kunnen redden met de informatie en de automaten. Zo niet dan wordt hulp aangeboden. Dat doen we in Nederland nu ook in de nieuwe OV-servicewinkels op de grote stations.
5. De politiek heeft in Londen gekozen vóór Openbaar Vervoer en heeft voor auto’s een Congestion Tax ingevoerd om te voorkomen dat Londen dichtslibt. De Nederlandse politiek kiest niet.
I rest my case.
Arriën Kruyt
Voorzitter Rover