Blog: klanttevredenheid omhoog
Uit de laatste metingen van de klantbarometer van het Openbaar Vervoer blijkt dat over de hele linie de klanttevredenheid is toegenomen. Er zijn hier en daar uitzonderingen, zoals de Valleilijn van Connexxion, die in waardering daalde. Maar eigenlijk is de Valleilijn het slachtoffer van zijn eigen succes geworden. Het aantal reizigers is er zo spectaculair gestegen dat er nu klachten zijn over te volle treinen. De OV-chipkaart wordt meer gewaardeerd dan vroeger en dat is verheugend. Een kleine kanttekening: de gestegen tevredenheid wordt gemeten bij de gebruikers. Terwijl het probleem van de OV-chipkaart nu juist is dat veel mensen niet (meer) met het OV reizen omdat zij de OV-chipkaart zo ingewikkeld vinden. Hier ligt nog een enorme kans voor de OV-bedrijven om meer reizigers te trekken.
Ook Rover kan trots zijn op die toegenomen tevredenheid. Het OV verbeteren is taaie arbeid, waarvoor geduld en deskundigheid vereist is. Bij Rover zit een groot aantal mensen die met veel geduld en toewijding praten mét OV-bedrijven en politici. En binnen de ROCOV’s en het LOCOV dragen zij stapje voor stapje bij aan een beter OV. Dat is soms ondankbare arbeid en het kan erg lang duren voordat er naar Rover geluisterd wordt. Maar de aanhouder wint. En daarom zal Rover gestaag doorwerken.
Arriën Kruyt,
Voorzitter Rover