Skip to main content

Blog: zomervakantie

hoogzomerdienst1De zomervakantie loopt op zijn eind. OV-reizigers die deze zomer gewoon door moesten reizen, zullen met gemengde gevoelens de terugkeer van het normale leven begroeten. Overvolle forenzentreinen werden niet gemist deze zomer, wel gemist werden bussen en treinen die moesten wijken voor werkzaamheden en uitgedunde zomerdienstregelingen. Vooral Breng ging in de regio Arnhem/Nijmegen met de botte bijl door het busaanbod en wist de zomerdienstregeling nog iets verder uit te dunnen tot een “hoogzomerdienstregeling” (die bij Breng maar liefst tot 4 september voortduurt!). Deze bezuinigingen moeten natuurlijk niet teveel geld kosten en dus werd de informatievoorziening daarover vooral via internet gedaan, waardoor incidentele reizigers nogal eens bij een verlaten halte stonden te wachten.

Een ander OV-nadeel van de zomervakantie is het grote aantal werkzaamheden. Werk moet toch een keer worden gedaan en dan is een periode met minder reizigers natuurlijk ideaal, maar minder ideaal voor de reizigers die gewoon naar hun werk moeten. Zo kwamen er deze zomer veel klachten binnen over geschrapte sprinters rond Breukelen, waarbij de overgebleven treinen volgens veel reizigers best wat langer hadden mogen zijn.

Daarnaast wordt bij het plannen van werkzaamheden wel eens vergeten dat de zomervakantie ook de tijd is van grote evenementen die juist veel mensen op de been brengen. Zoals Lowlands dit weekend, waarvoor bijna 50.000 feestvierders naar de Polder togen. Met enige moeite, want zowel het spoor richting Almere als de A1 waren voor werkzaamheden plat gelegd – enige sectoroverschrijdende afstemming was welkom geweest. Ook de grootschalige werkzaamheden rond Schiphol waren voor veel mensen een kleine smet op de vakantie, vooral omdat de situatie op de weg er tegelijk om vroeg om juist met het OV te komen.

Gelukkig kan het ook anders. Het vuurwerkfestival in Scheveningen trok in 4 dagen tijd zo’n 350.000 bezoekers. Met deze aantallen is comfortabel vervoer een verloren streven, maar de HTM deed wel zijn best. Met het ontploffen van de laatste vuurpijl werd een heel arsenaal aan lege trams en bussen voorgereden, vergezeld van flink wat medewerkers om het instappen in goede banen te leiden. Met alleen een stop bij de populaire parkeerplekken en het station rolden de trams moeiteloos langs de grote file, de reizigers bewijzend dat “kom met het OV” een goed advies was om op te volgen.

De komende weken keren de normale dienstregelingen weer terug van vakantie, net als vele forenzen waardoor we ons schrap mogen zetten voor de volle septembertreinen. Maar voor die tijd schijnen we nog even op een hittegolf te worden getrakteerd. Geniet ervan!

thumb Blogfoto Sanne

Sanne van Galen
Woordvoerder Rover