Blog: werk aan het spoor in Zeeland - of toch niet
Op de adviesraad van Rover in Ermelo afgelopen zaterdag ontbrak onze zeer gewaardeerde afgevaardigde uit Zeeland. ProRail had een buitendienststelling in Zeeland verordineerd en daardoor werd voor haar Ermelo onbereikbaar. De Zeeuwse media hebben onthuld dat er helemaal geen werkzaamheden in Zeeland dit weekend plaatsvonden en dat de hele buitendienststelling niet nodig was. ProRail heeft dit zo laat gemeld aan NS, dat NS geen treinen en personeel meer beschikbaar kon stellen. Dit zegt ook iets over de flexibiliteit van NS. De reizigers zaten dit weekend in Zeeland in een bus die er een half uur langer over doet dan de trein en keken uit het busraam naar een spoorlijn waar niets gebeurt. De Zeeuwse media hebben hier de nodige aandacht aan besteed en de Zeeuwse Gedeputeerde is terecht boos. In Nederland stijgt het gebruik van het openbaar vervoer in zijn geheel, maar niet in Zeeland. Dit verhaal bevestigt bij de Zeeuwen het beeld dat spoorwegen onprofessioneel worden geleid en dat je beter de auto kan nemen. ProRail stelt een onderzoek in, maar ProRail weet net als NS en Rover dat dit geen incident is.
Bij Muiden werd onlangs een nieuwe spoorbrug over de A1 gelegd. Die weg moet verbreed worden. Het autoverkeer was drie dagen onmogelijk en dat leidde tot uitvoerige berichten in de media. Het treinverkeer tussen Almere en Amsterdam was negen dagen onmogelijk. ProRail kwam met snoevende berichten hoe geweldig het allemaal gegaan is. Geen woord over reizigers die in de auto zijn gestapt of knarsetandend met de bus moesten. Waarom zegt ProRail niet vooraf tegen Rijkswaterstaat dat negen dagen geen treinverkeer onacceptabel is?
De Staatssecretaris wil ProRail strakker gaan aansturen. Zal dit leiden tot minder reizigershinder of tot nog meer buitendienststellingen?
Arriën Kruyt
Voorzitter Rover