Blog: alles voor de veiligheid
Het spoor is volgens elk onderzoek met stip het veiligste vervoermiddel. In 2015 vielen er in het wegverkeer 621 doden en enkele tienduizenden zwaar- en lichtgewonden. Geen krant, TV-rubriek of Kamerlid die zich hierover opwindt.
De laatste dode in het treinverkeer viel in 2012 en dat leidde tot een lijvig rapport van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid en aanbevelingen, die het treinverkeer belemmeren in plaats van bevorderen. In 2013 besloot ProRail dat er bij onderhoud aan één spoor niet meer op het andere spoor gereden mag worden, uit naam van de veiligheid. Dat besluit leidde tot een sterke stijging van buitendienststellingen, met het effect dat de reiziger uit de veilige trein de onveilige autoweg werd opgejaagd. ProRail gaat dit besluit terugdraaien. Het gezond verstand zegeviert nu eindelijk.
Ook FNV-spoor gebruikt het argument veiligheid om iets gedaan te krijgen. De vakbond dreigt met stakingen als er na 22.00 uur niet tenminste twee conducteurs dienst doen in een dubbeldekker. Dat roept bij mij vragen op. Is het werken in een dubbeldekker gevaarlijker dan in een gewone trein? Is het na 22.00 uur in een stille trein gevaarlijker dan om 17.00 uur in een volle trein? In Zwitserland en op veel regionale lijnen in Nederland rijden veel treinen zonder conducteur. Is dat gevaarlijker? Is het voor de veiligheid van de conducteur en de reizigers niet veel nuttiger dat de conducteur direct contact kan leggen met de beveiligers op het volgende station? Zijn gerichte acties op risicovolle trajecten niet veel effectiever dan een algemene maatregel van twee conducteurs op alle dubbeldekkers na 22.00 uur?
Natuurlijk is het van belang om de veiligheid van personeel in ogenschouw te nemen. Dat is ook voor reizigers goed. Maar waak ervoor dat de emotie het niet overneemt van het gezond verstand.
Arriën Kruyt
Voorzitter Rover