Skip to main content

Tunnels en ProRail

“Vrijdag 23 september heeft omstreeks 12 uur 's middags een openstaande deur in de Barendrecht- tunnel het Arrien treinautomatische blussysteem in werking gezet en is al het treinverkeer tussen Rotterdam en Dordrecht/Breda gestremd. NS zet bussen in.” Aldus de website van ProRail.

Een openstaande deur, die ertoe leidt dat een tunnel wordt volgespoten. Wie bedenkt zo iets? De eerste twee spoorwegtunnels in Nederland waren de Velsertunnel en de Hemtunnel onder het Noordzeekanaal, ontworpen en beheerd door degelijke NS-ingenieurs van de oude stempel. De laatste drie zijn gebouwd onder regie van contractmanagers van ProRail: de vernieuwde Schipholtunnel, de tunnel bij Barendrecht en de tunnel bij Delft.

Met de eerstgenoemde tunnels is er nooit een probleem. De tunnels bij Schiphol, Delft en Barendrecht worden echter regelmatig geteisterd door valse brandmeldingen en ander onheil. In het echt is er nog nooit brand geweest. ProRail zou kunnen leren van musea. Die willen geen sprinklers om onnodige waterschade te voorkomen.

De voor de hand liggende conclusie is om de automatisch werkende installaties uit te schakelen en de installaties pas in werking te stellen als de machinist of het stationspersoneel brand constateert. Dat zou de reizigers, NS en de brandweer een hoop ellende besparen.

ProRail zal wel stellen dat het allemaal gaat om de veiligheid van de reizigers. Met dit rituele argument wordt het eigen falen verbloemd. Bovendien leiden al die valse brandmeldingen ertoe dat, als er echt brand is, niemand het gelooft. Dat is pas echt gevaarlijk.

De Staatssecretaris wil de regie bij ProRail overnemen. Zij krijgt het druk.

Arriën Kruyt,

24 september 2016