Blog: tickets over de grens
Alle marketingdeskundigen zeggen: de klant wil gemak. Een treinkaartje over de grens kopen is helaas nog vaak gedoe. Ooit had de NS op elk groot station een loket waar een aardige en deskundige dame of heer zat die voor elke bestemming in Europa een kaartje en desgewenst een reservering voor een zitplaats of een bed in een lig- of slaapwagen kon regelen. Die medewerkers zijn wegbezuinigd op een paar stations na.
De vliegbedrijven hebben hun verkoop via het internet goed geregeld. Boeken kan via de eigen website van het bedrijf of via speciale websites die vliegmaatschappijen vergelijken en beweren dat zij het goedkoopste ticket kunnen regelen. Dat laatste is niet altijd waar. Daarnaast kunnen de meeste reisbureaus mensen aan vliegtickets helpen. Het plezierige is dat reizen met meer dan één vliegbedrijf moeiteloos te krijgen zijn. De techniek hierachter is ontwikkeld door het bedrijf Amadeus. Amadeus wil deze techniek ook aan de Europese spoorwegen beschikbaar stellen maar loopt vast op het staatsprotectionisme van sommige grote bedrijven.
De Nederlandse klant zal in de meeste gevallen de website gebruiken van NS International, die de laatste jaren mede op verzoek van Rover onmiskenbaar is verbeterd. Maar er is meer op de markt. De website van Deutsche Bahn bevat alle treinen van Europa en is daardoor een perfect middel om een reis te plannen. Voor reizen van Nederland naar Parijs loont het de moeite om ook de websites van de Belgische NMBS en van de Franse SNCF te raadplegen, die laatste bestaat zelfs ook in het Nederlands(!). Er zijn soms aanmerkelijke prijsverschillen tussen NS, NMBS en SNCF.
Interessant is ook de website van Treinreiziger.nl die praktische tips geeft. Die website vertelt dat een rechtstreeks ticket van NS of NMBS naar Brussel duurder is dan een NS-kaartje met korting naar Roosendaal en een aansluitend NMBS-ticket van Roosendaal naar Brussel. Dat vertellen NS en NMBS niet. Vermeldenswaardig is ook de Treinreiswinkel, die vorige week een website heeft geopend onder de naam www.Happyrail.com. Daar kun je zelf een treinreis boeken en krijg je inzicht in de mogelijkheden en prijzen om 35.000 bestemmingen te bereiken, vergelijkbaar met websites waar je vliegreizen kunt boeken.
Als het treinvervoer over de grens wil overleven, moeten de spoorwegen ophouden met gedoe en de markt openstellen voor meer klantvriendelijke websites die het beste en goedkoopste ticket met een paar muisklikken beschikbaar stellen. Anders gaan de reizigers met het vliegtuig of de bus.
Arriën Kruyt,
Voorzitter Rover