Blog: filedruk neemt toe
Minister Schultz moest onlangs bekend maken dat de filedruk zal toenemen, ondanks de honderden kilometers nieuw asfalt. Op de Klimaattop deze week in Rotterdam hebben bedrijven en overheden beloofd eindelijk werk te gaan maken van het verminderen van de uitstoot van CO2. Automobiliteit is een van de grootste veroorzakers van CO2-uitstoot én van het voor de volksgezondheid zeer schadelijke fijnstof. Elektrische auto’s zijn een half antwoord omdat die ook fijnstof en congestie in de binnensteden veroorzaken. De autoverkopen stijgen nu weer en wat blijkt? Van de nieuw verkochte auto’s wordt 95% aangedreven door diesel (!) of benzine. De auto-industrie sjoemelt gewoon door.
Tijdens het Ministerschap van Neelie Smit in de jaren tachtig van de vorige eeuw verscheen een rapport van McKinsey dat de aanleg van nieuwe snelwegen ontraadde. Neelie Smit moffelde het rapport ijlings in de bureaula en beijverde zich om de maximum rijsnelheid op rijkswegen te verhogen van 100 km/u tot 120 km/u. "Neelie plankgas" was een van haar vele bijnamen. Het Openbaar Vervoer werd in die periode getroffen door zware bezuinigingen. Het invoeren van rekeningrijden werd vervolgens effectief gesaboteerd door de toenmalige directeur van de ANWB, Nouwen, en de Telegraaf. Daarom hebben wij nu files én een vies milieu.
Interessant is dat een meerderheid van de Nederlandse bevolking anno 2016 wel de noodzaak van een kilometerheffing inziet. Waarom blijft de politiek achter?
Mensen zullen vanwege de kosten liever in de auto blijven stappen dan op de fiets of in het Openbaar Vervoer. Het is nu eenmaal fiscaal voordeliger om in een leaseauto te rijden of om een kilometervergoeding van de werkgever te ontvangen. Welke politicus heeft de moed om het belastingtechnisch voordeliger te maken voor fietsers en openbaar vervoergebruikers?
Het gaat om de leefbaarheid van Nederland.
Arriën Kruyt
Voorzitter Rover