Blog: symposium over OV in de Euregio
Op uitnodiging van gedeputeerde Patrick van den Broek organiseerde Rover afgelopen zaterdag samen met PRO BAHN (onze Duitse zustervereniging) en TreinTramBus (onze Vlaamse counterpart) in Maastricht een symposium over grensoverschrijdende OV-verbindingen. We waren te gast in het prachtige Gouvernementsgebouw aan de Maas waar het symposium liep als een trein. Belgische, Duitse en Nederlandse sprekers kwam aan bod onder de strakke leiding van een Vlaamse dagvoorzitter, die vloeiend Duits sprak. De inschrijving moest gesloten worden omdat er een teveel aan deelnemers dreigde.
De Gouverneur van Limburg opende het symposium met een verwijzing naar het Verdrag van Maastricht, dat 25 jaar geleden in dezelfde zaal getekend is als waar wij nu bijeen kwamen. Ondanks open grenzen is grensoverschrijdend treinvervoer echter moeizaam, vanwege nationale veiligheidsregels en verschillende beveiligings- en tariefsystemen. De Duitse sprekers benadrukten de noodzaak van vertrouwen in elkaar en van bestuurlijk doorzettingsvermogen. Patrick van den Broek heeft als gedeputeerde bewezen dat bestuurders echt het verschil kunnen maken. Dankzij hem worden nu de Maaslijn en de lijn Heerlen - Aachen geëlektrificeerd en wordt de verbinding met Luik beter. Ook het slepende dossier van de tramlijn van Maastricht naar Hasselt wist hij vlot te trekken.
Tijdens een symposium zijn altijd leuke weetjes te horen. Het OV in de regio Aachen is in vijf jaar met 25% gegroeid. De enkelsporige Maaslijn krijgt op diverse plaatsen inhaalsporen en er komen sneltreinen van Limburg naar Nijmegen. PRO BAHN wil een feestje bij de opening volgend voorjaar van de Abellio-trein Arnhem-Roergebied. Lijkt mij een goed plan.
Volgende internationale symposia zullen gaan over betere busverbindingen tussen België en Nederland en tussen Duitsland en Nederland. Daar is nog een wereld te winnen tegen betrekkelijk lage kosten. TreinTramBus en PRO BAHN hebben er zin in en Rover dus ook!
Arriën Kruyt
Voorzitter Rover