Blog: te veel angst in het OV
NS vreest een onbetrouwbare treindienst als personeel en treinen niet aan elkaar gebonden zijn. De vakbonden vrezen verlies aan arbeidsvreugde als personeel en treinen meer aan elkaar gebonden worden. Wie doorbreekt de angst?
De concurrenten van de NS zien de NS als de grote boze monopolist. NS is bang om treinen of lijnen te verliezen. Wie doorbreekt de angst?
De regionale spoorbedrijven en overheden zijn bang dat door single check in/check out bij de ov-paaltjes hun vrijheid om zelf tarieven te mogen vaststellen wordt aangetast. De reizigers zijn bang om fouten te maken bij het overstappen van het ene vervoerbedrijf naar het andere. Wie doorbreekt de angst?
De aannemers zijn bang om reizigersvriendelijke elementen te verwerken in een offerte aan ProRail, omdat ProRail dit niet beloont. ProRail durft zijn aanbestedingsproces niet reizigersvriendelijker te maken uit angst voor procedures. Wie doorbreekt de angst?
Het Ministerie van I en M is bang voor financiële problemen bij ProRail en wil de grip op ProRail versterken. ProRail vreest bureaucratisering en incompetente aansturing van de kant van het departement. Wie doorbreekt de angst?
De aanbestedende overheden durven bij aanbestedingen niet te veel ruimte te geven uit vrees dat de bedrijven dan maar doen wat zij willen. De bedrijven vrezen gedetailleerde voorschriften die elke bedrijfsmatigheid de kop indrukt. Wie doorbreekt de angst?
Wat willen de reizigers? Aardige bedrijven, gastvrij personeel, makkelijke reisinformatie en eenvoudige tickets. Wat is daarvoor nodig? Bedrijven die niet bang zijn en van reizigers houden.
Arriën Kruyt
Voorzitter Rover