Blog: nieuwe infrastructuur nodig in Oost- en Noord-Nederland
Vanwege het ongeluk op de overweg bij Winsum werd vrijdag een congres afgelast over het openbaar vervoer in Noord- en Oost-Nederland. Mij was gevraagd om te vertellen wat de knelpunten zijn in de infrastructuur. Ik was van plan om te noemen:
Arnhem – Arnhem Velperpoort
Tussen deze beide stations rijden volgend jaar elk uur in beide richtingen twee Intercitytreinen Arnhem – Zutphen, twee stoptreinen Arnhem – Zutphen, vier treinen Arnhem – Doetinchem en een Abellio-trein Arnhem – Roergebied. Opgeteld elf treinen. Daarboven op komen af en toe ICE-treinen Amsterdam – Duitsland en goederentreinen Arnhem – Zutphen en Arnhem – Duitsland. Een spoorverdubbeling en een vrije kruising bij Velperpoort zijn noodzakelijk om te voorkomen dat alles vastloopt.
Enkelsporige brug bij Ravenstein
Over deze enkelsporige brug rijden in beide richtingen elk uur twee intercitytreinen en twee stoptreinen. Een storingsgevoelige situatie. Een noodzakelijke uitbreiding naar vier stoptreinen kan niet vanwege de enkelsporigheid van de brug. De maximumsnelheid over de brug is 100 km per uur. De brug is ook voor de scheepvaart een flessenhals en grotere schepen maken een omweg over het Maas-Waalkanaal. Door de verkokering binnen het Ministerie van I en M en door de ligging op de grens tussen Brabant en Gelderland, lost niemand dit knelpunt op.
Winterswijk - Apeldoorn
Door dubbelspoor aan te leggen bij Voorst-Empe en het station Zutphen aan te passen kan de verbinding Winterswijk – Apeldoorn met bijna een half uur versneld worden. Dat zal leiden tot een sterke groei van het aantal treinreizigers in de Achterhoek.
Ede-Wageningen – Amersfoort
Een verdubbeling van het spoor bij Ede- Centrum maakt een kwartierdienst op de Valleilijn mogelijk en daar is evident behoefte aan. Het aantal reizigers op deze lijn groeit gestaag.
Busstation Drachten
De ruim 45.000 inwoners van Drachten, waar geen treinstation is, verdienen een beter busstation.
Arriën Kruyt,
Voorzitter Rover