Skip to main content

Blog: onbewaakte overwegen

thumb Arrien treinDe Hoofdinspecteur-Directeur van Rijkswaterstaat stelde in de jaren zestig van de vorige eeuw vast, dat er veel auto’s tegen de boom reden op de Zuiderzeestraatweg van Amersfoort naar Zwolle. De Hoofdinspecteur-Directeur, die binnen Rijkswaterstaat de macht had van Onze Lieve Heer zelf, gelaste het omhakken van alle bomen langs de Zuiderzeestraatweg. Rijkswaterstaat houdt van het omhakken van bomen en gaat dat binnenkort weer doen in het bos bij Amelisweerd. De Rijksweg moet daar nog verder verbreed, omdat zes rijstroken in elke richting natuurlijk veel te weinig is. Wat doet die M toch in de naam van het Ministerie van I en M?

Door het recente ongeluk bij Winsum waarbij achttien gewonden vielen klinken er nu soortgelijke krachtige geluiden om alle onbewaakte overwegen op te heffen. Hoewel de ongelukken altijd veroorzaakt worden door onoplettende automobilisten wordt ProRail verondersteld maatregelen te nemen. En als het aan de gemeenten ligt moet ProRail ook de kosten op zich te nemen. Waarom eigenlijk?

Het hoofd koel houden is doorgaans verstandig. Het aantal dodelijke slachtoffers op overwegen is in de loop der jaren gedaald. Op de weg zien we juist een stijging. En voor zover er ongelukken op overwegen plaatsvinden, gebeurt dat ook op bewaakte overwegen. De oorzaak zit kennelijk bij overstekende automobilisten en in een enkel geval bij fietsers of voetgangers. Te veel getuur op het beeldschermpje? Wat helpt dan het opheffen van onbewaakte overwegen?

Het opheffen van overwegen leidt altijd tot langere routes voor fietsers en wandelaars. Moeten die opdraaien voor het onverantwoordelijke gedrag van autobestuurders? Kan het geld niet beter worden besteed?

Een rustige afweging per overweg is nodig. Daadkracht op zijn Rijkswaterstaats is misplaatst.

Arriën Kruyt,
Voorzitter Rover