Minder binnenlandse IC's door werkzaamheden Duitsland
Rover is ontstemd over het uitblijven van een binnenlandse vervanging voor de deze week geschrapte IC Berlijn, waardoor treinreizigers tussen Amsterdam, Amersfoort en Hengelo het met minder Intercity's moeten doen. Rover heeft NS om opheldering gevraagd.
Wegens werkzaamheden in Duitsland rijdt er tussen 2 april en 9 april geen Intercity tussen Amsterdam en Berlijn. Voor reizigers binnen Nederland betekent dit dat één keer per twee uur de IC-verbinding vervalt tussen Amsterdam, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer, Almelo en Hengelo. Hiermee komt NS een belangrijke belofte aan de consumentenorganisaties niet na, namelijk dat er een vervangende binnenlandse Intercity wordt ingezet op de momenten dat de ‘Berlijntrein’ niet rijdt.
Het uitvallen van de Intercity tussen Amsterdam en Hengelo wordt door NS niet gecommuniceerd, de trein is enkel uit de reisplanner verwijderd waardoor reizigers ter plekke verrast worden. Rover vindt het onacceptabel dat reizigers zonder enige vorm van informatie in de kou worden gezet.
Het lijkt erop dat operationeel gemak primeert boven reizigersgemak. Rover heeft NS gevraagd alsnog snel voor een vervangende Intercity op het Nederlandse deel van het traject te zorgen. Tevens wil Rover van NS weten waarom er niet meteen voor een vervangende trein is gekozen en of reizigers die hierdoor vertraagd zijn, recht hebben op compensatie.
Reactie NS
Uit een reactie van NS blijkt dat een vervangende treindienst binnen Nederland met het Duitse materieel was gepland. Op een laat moment bleek dat Deutsche Bahn de inzet van dit materieel niet waar kon maken, waarna het NS zelf ook niet lukte met eigen materieel voor vervanging te zorgen. NS meent de binnenlandse reizigers tussen Amsterdam – Amersfoort - Deventer ev voldoende over de uitgedunde IC-dienstregeling te hebben ingelicht door op de werkzaamhedenpagina te vermelden dat IC Amsterdam - Berlijn niet rijdt. Wie door het ontbreken van deze IC's vertraging oploopt, kan daarom geen beroep doen op de Geld Terug Bij Vertraging-regeling, zegt NS. NS vindt dit wel een vervelende situatie en gaat in gesprek met DB en te rade bij zichzelf om te voorkomen dat zoiets weer gebeurt.
Rover vindt het NS-verweer zwak en wil dan ook graag hierover verder in gesprek. “Een reiziger die binnenlands reist houdt geen rekening met werkzaamheden in het buitenland. Dat kun je ook niet van een klant verwachten”, schrijft Rover aan NS. Bovendien vindt Rover dat van de NS-bijsturing mag worden verwacht dat zij best 8 vervangende treinen per dag per richting kunnen inleggen, ook op korte termijn. Een deel van de treinen rijdt tenslotte buiten de spits, op die momenten is er materieel over - bijvoorbeeld vanuit de extra spitstreinen op hetzelfde traject.