Rover pleit voor terugkeer sneltrein
Rover roept op tot de herintroductie van de sneltrein bij NS. Rover ziet de sneltrein als hét middel om reizigers van de grotere sprinterstations snel de stad in te krijgen. Reizigers tussen de grote steden blijven dan profiteren van snelle intercity-verbindingen, terwijl reizigers van kleinere stations er meer reismogelijkheden bij krijgen.
Tot 2011 reden er op meerdere trajecten sneltreinen. Net als de Duitse Regional-Express stopten deze treinen vooral bij de grote en middelgrote stations. Tegenwoordig rijdt NS alleen nog maar met sprinters en intercity's, waarbij een aantal Intercity's ook weer stoppen op kleinere tussengelegen stations.
ProRail ziet de noodzaak voor meer en snellere treinen op het spoor, laat de spoorbeheerder via De Telegraaf weten. Om de verwachte reizigersgroei op te vangen, zou iedere 7,5 minuut een trein moeten rijden. Voor Rover een goede gelegenheid om te pleiten voor de terugkeer van de sneltrein, naast het huidige aanbod op het spoor. Een aantal Intercity's zou dan juist middelgrote stations kunnen overslaan om zo nog sneller te worden. “Overstappen worden dan korter en reizen wordt sneller en eenvoudiger”, stelt Rover-directeur Freek Bos. “We verwachten dan meer zitplaatsen, minder drukte en betere aansluitingen.” Ook pleit Rover voor investeringen in sprinters. Er is veel vraag naar vervoer op korte afstanden, want woon-werkafstanden liggen gemiddeld op 30 tot 40 kilometer.
Rover wijst erop dat het urgent is om nu maatregelen te nemen. Aanleg van spoor kost jaren, om treinfiles en overvolle treinen te voorkomen moet er nu besloten worden over de aanleg van extra spoor: "de aanleg van extra infrastructuur is nodig om de vraag van reizigers naar snel en duurzaam vervoer mogelijk te maken, dat besluit moet snel genomen worden."