Rover buigt zich over NS-dienstregeling 2020
NS heeft haar voorstellen voor dienstregeling 2020 voorgelegd aan de consumentenorganisaties. Komende weken zal Rover de plannen bestuderen en samen met de andere consumentenorganisaties een advies uitbrengen.
De voorgestelde wijzigingen in de dienstregeling voor 2020 zijn beperkt, met grotere wijzigingen moet worden gewacht op de oplevering van nieuwe infrastructuur. Rover is blij dat eind dit jaar Sprinters in Noord-Nederland door NS enkele minuten worden versneld. Met name reizigers die van enkele kleinere stations in Fryslân richting de Randstad reizen, gaan er fors op vooruit omdat zij betere aansluitingen krijgen.
Een andere voorgestelde verbetering voor de nieuwe dienstregeling is dat er extra intercity’s gaan rijden tussen Deventer, Amersfoort en Utrecht. Dit is hard nodig gezien het groeiende aantal reizigers op deze verbinding. Keerzijde is wel dat reizigers tussen Zwolle en Den Haag Centraal langer onderweg zijn omdat een snelle overstap op Utrecht Centraal verdwijnt. Deze aansluiting is niet meer mogelijk door de grote drukte op het spoor in Midden-Nederland. De meeste reizigers van Zwolle naar Den Haag reizen nu al met een directe intercity via de Hanzelijn, maar reizen via deze route duurt wel een paar minuten langer dan via Utrecht. Rover steunt daarom de oproep van Noord-Nederland om de reistijden richting de Randstad te verkorten.
Reizen via de Hanzelijn kan nu al zo’n 12 minuten korter, zo bleek deze week in een nachtelijke proef. Deze versnelling is echter nog niet opgenomen in de voorstellen voor de nieuwe dienstregeling, Rover is dan ook benieuwd naar wanneer NS en ProRail mogelijkheden zien om hier een vervolg aan te geven. Ook verdere versnelling van de verbindingen tussen de Randstad en Noord-, Oost- en Zuid-Nederland zijn volgens Rover hard nodig. Hiervoor zijn snellere treinen nodig zoals de Intercity Nieuwe Generatie, maar er moeten ook meer investeringen worden gedaan in infrastructuur. Snelle Intercity’s moeten op meer locaties de Sprinters kunnen passeren en de maximum snelheid moet op verschillende trajecten worden verhoogd.
Bij het beoordelen van de dienstregelingsvoorstellen van NS zal Rover onder meer kijken naar de gevolgen voor aansluitingen en naar de betrouwbaarheid van de dienstregeling. “Extra treinen en snellere treinen is mooi, maar de reiziger moet er ook op kunnen rekenen dat hij zijn aansluiting haalt en dat vertragingen zo min mogelijk voorkomen”, stelt Rover-directeur Freek Bos.