Rover hoopt op minder overlast door winterdienstregeling
Rover wil dat NS en ProRail minder snel op grote schaal treinen gaan schrappen bij de dreiging van sneeuw en vrieskou. Daarop hebben NS en ProRail toegezegd de overlast te beperken door meer maatwerk te gaan leveren.
Bij kans op sneeuw of strenge vorst kunnen NS en ProRail besluiten preventief treinen te schrappen, deze uitgedunde dienstregeling geldt dan de hele daarop volgende dag. Het gevolg kan zijn dat er de hele dag minder treinen rijden terwijl de sneeuw al lang voorbij is of het winterweer bleek mee te vallen. Veel reizigers klagen hierover, Rover heeft daarom meerdere voorstellen aan NS en ProRail gedaan om flexibeler in te spelen op winterweer.
NS en ProRail stellen dat zij 12 uur nodig hebben om deze aangepaste dienstregeling voor te bereiden en de reizigers hierover te informeren. Halverwege de dag terugschakelen naar de reguliere dienstregeling wanneer de sneeuw voorbij is, zien zij daarom niet als optie. Wel hebben zij Rover toegezegd meer maatwerk te leveren wanneer het winterweer beperkt blijft tot een bepaalde regio. Een regionale aangepaste dienstregeling kan voortaan relatief kort vooraf voorbereid worden (4 uur vooraf in plaats van 12 uur). Na een paar uur zou ook weer naar de normale situatie overgeschakeld moeten kunnen worden. De overlast hoeft dan niet meer altijd de rest van de dag te duren.
De flexibiliteit van de regionale aangepaste dienstregeling is een mooie stap voorwaarts. Rover hoopt dat de overlast voor reizigers de komende winter hiermee wordt beperkt. Rover blijft pleiten voor meer flexibiliteit bij winterweer zodat de trein juist bij slechte weersomstandigheden een betrouwbaarder alternatief is voor de auto.