Skip to main content

Rover ziet niets in zomerdienstregeling NS

NS overweegt in de zomer van 2020 een zomerdienstregeling te introduceren, waarbij een aantal spitstreinen wordt geschrapt. Rover ziet niets in het voorstel.

In 2013 besloot NS te stoppen met de zomerdienstregeling, omdat het ook in de zomermaanden druk is in de trein. Wat NS betreft doet in 2020 echter opnieuw een zomerdienstregeling zijn intrede. Over een periode van 5 weken wil NS dan een aantal spitstreinen schrappen tussen onder meer Amsterdam en Enkhuizen, Alkmaar en Haarlem en Den Bosch en Oss. NS ziet hier ruimte voor omdat er in de zomer 40 tot 50% minder reizigers zijn ten opzichte van het najaar. Rover en andere consumentenorganisaties uit het LOCOV vermoeden echter dat dit verschil in de hyperspits minder groot is.

Rover ziet liever dat NS in de zomer op rustige momenten treinen korter maakt dan dat NS spitstreinen schrapt. Door het schrappen van treinen krijgen reizigers niet alleen te maken met minder reismogelijkheden, maar ook met extra stops en slechtere aansluitingen. Spitsreizigers tussen Enkhuizen en Alkmaar dreigen zo 17 minuten langer onderweg te zijn. Reizigers vanuit Harderwijk moeten maar liefst 26 minuten eerder van huis als ze voor 9 uur op station Utrecht Centraal willen zijn. Daarbij komt nog dat er veel werkzaamheden aan het spoor zijn in de zomer, waardoor veel reizigers met een optelsom van hinder te maken krijgen.

Rover heeft ook bezwaren bij de keuze om de dienstregeling 5 weken aan te passen. “Vrijwel niemand heeft 5 weken vakantie. De meeste spitsreizigers zullen dus hun reisgedrag gedurende deze periode moeten aanpassen”, schrijft Rover samen met de andere consumentenorganisaties aan NS. “Afwijkende start- en einddata van de hoogzomerdienstregeling maken de reisinformatie bovendien ingewikkeld”.

Dienstregeling