Skip to main content

Dienstregeling Noord-Holland in 2022 op de schop

Extra spitstreinen tussen Haarlem en Amsterdam, betere aansluitingen in Uitgeest en het handhaven van spitstreinen van/naar Den Helder en Schagen: dit zijn een aantal voorstellen die Rover samen met de andere consumentenorganisaties doet in reactie op ingrijpende plannen van NS voor de dienstregeling in Noord-Holland.

In 2022 wil NS de dienstregeling in Noord-Holland flink op de schop nemen. Belangrijkste voorstel is om de vertrektijden van de Sprinter Hoorn-Haarlem-Amsterdam te wijzigen. Dit heeft gevolgen voor een groot aantal aansluitingen in de provincie. NS heeft daarom de consumentenorganisaties gevraagd een zienswijze te geven op het voorstel.

Samen met de andere consumentenorganisaties hebben we alle plussen en minnen van het voorstel op een rij gezet. Rover is blij met het voorstel om de aansluitingen in Hoorn te verbeteren. Zo wordt de reistijd Enkhuizen-Alkmaar en Hoorn-Den Helder circa een kwartier korter. Wij zijn echter niet blij met het voorstel om tegelijk een aantal spitstreinen in de kop van Noord-Holland te schrappen. We pleiten voor extra treinen in de spits tussen Haarlem en Amsterdam en op de Zaanlijn. Ook vragen wij NS te zorgen dat de Sprinter Hoorn-Purmerend-Zaandam niet te lang hoeft stil te staan op station Zaandam. In de toekomst zouden er meer treinen en kortere reistijden tussen Den Helder, Alkmaar en Amsterdam gerealiseerd moeten worden, hiervoor is echter nog geen ruimte op het spoor tijdens de verbouwing van Amsterdam Centraal.

NS zal de input van de consumentenorganisaties en van de regionale overheden meenemen bij de verdere uitwerking van het voorstel voor de dienstregeling. In januari 2021 komt NS met de definitieve plannen en volgt de formele adviesprocedure.

Dienstregeling