Rover vraagt om ‘coronadienstregeling’ als terugvaloptie in 2022
Werk nu al een alternatieve dienstregeling met minder treinen uit waarop kan worden teruggevallen als de plannen voor dienstregeling 2022 niet haalbaar blijken. Dat schrijft Rover samen met andere consumentenorganisaties in het advies over dienstregeling 2022 aan NS. Voorwaarde is dat er snel opgeschaald moet kunnen worden naar de oorspronkelijke plannen.
In december gaat NS-dienstregeling 2022 van start, waarmee er flink wat veranderingen op komst zijn. NS wil veel meer treinen laten rijden, waaronder elke tien minuten een intercity tussen Rotterdam, Den Haag, Schiphol en Arnhem. Tegelijk vraagt NS financiële steun omdat de coronacrisis er flink inhakt, de plannen zijn daarmee onzeker geworden. Reden voor Rover om te vragen om naast dienstregeling 2022 een alternatieve ‘coronadienstregeling’ uit te werken.
“Wij zijn blij met alle extra treinen die NS wil rijden. Maar als NS straks toch moet besluiten treinen te schrappen zou bij onder meer de tienminutentrein een scheve dienstregeling ontstaan waarbij reizigers de ene keer tien minuten en de andere keer twintig minuten moeten wachten”, vreest Rover-directeur Freek Bos. “Ook hebben we dit jaar gezien dat er dan de nodige aansluitingen verloren gaan”. Door vooraf een alternatieve dienstregeling uit te werken als terugvaloptie, kunnen dit soort situaties worden voorkomen. Bovendien kunnen er dan tijdig afspraken worden gemaakt met busvervoerders zodat zij indien nodig snel in staat zijn de busdienstregeling op die van de trein aan te passen.
Rover adviseert onder meer voor het terugvalscenario een kwartierdienst te plannen voor de tienminutentrein. Voorwaarde is wel dat er gedurende het jaar snel weer opgeschaald moet kunnen worden naar de reguliere, geplande dienstregeling wanneer de omstandigheden daar om vragen. Voor internationale treinen adviseert Rover rekening te houden met herstel van het treinverkeer omdat het lastig is de internationale dienstregeling tussendoor uit te breiden. Rover vraagt NS met buitenlandse partners te werken aan aantrekkelijke aanbiedingen die de internationale reiziger verleiden voor de trein te kiezen in plaats van auto of vliegtuig.