Skip to main content

Advies: herstel aantal kleine nadelen nieuwe dienstregeling

Rover adviseert NS met een aantal kleine ingrepen wat nadelen van de nieuwe treindienstregeling tussentijds te herstellen. Zo zou op station Haarlem de aansluiting van de Spits IC uit Alkmaar naar Leiden hersteld kunnen worden en zouden de Sprinters tussen Woerden en Utrecht Centraal ook in de daluren altijd door moeten rijden naar Houten Castellum.

Op 12 december 2021 ging de nieuwe NS-dienstregeling van start waarbij veel reizigers gingen profiteren van meer en snellere reismogelijkheden, maar onvermijdelijk ook wat verslechteringen zijn ontstaan. Een aantal keer per jaar neemt NS de gelegenheid een paar kleine wijzigingen door te voeren. Rover ziet daarmee kansen per februari een aantal kleine nadelen van de nieuwe dienstregeling te herstellen. Samen met de andere consumentenorganisaties in het Locov bracht Rover hierover een advies uit.

Zo zou er opnieuw een vroege trein moeten vertrekken van Driebergen-Zeist naar Utrecht Centraal: deze is in de huidige dienstregeling geschrapt. In de spits zou één intercity tussen Den Bosch en Schiphol op Utrecht Centraal opnieuw een aansluiting moeten bieden richting Amsterdam Centraal. Door een internationale trein is deze aansluiting verbroken wat reizigers niet verwachten omdat deze Intercity de rest van de dag wel een aansluiting biedt.

Door ook in de daluren alle treinen tussen Woerden en Utrecht Centraal door te laten rijden naar Houten Castellum, zouden reizigers in Vleuten, Terwijde of Leidsche Rijn weer 4x per uur een verbinding hebben met Houten. In de huidige dienstregeling rijdt er maar 2x per uur een trein omdat vanuit Woerden 2x per uur niet de Sprinter doorrijdt naar Houten maar de Intercity. Ook vraagt Rover de verbroken aansluiting van de spits-intercity Alkmaar-Haarlem op de intercity naar Leiden te herstellen.

NS zelf is voornemens per februari wat verbeteringen door te voeren aan de dienstregeling in het nachtnet rond Leiden, zodat de vertrektijden gelijker worden op de verschillende dagen van de week. Ook wil NS de sprinter tussen Amsterdam Centraal en Den Haag Centraal in de avonduren versnellen. Rover is daar positief over maar vraagt de Sprinter op station Den Haag Centraal op een ander perron te laten aankomen zodat er een aansluiting ontstaat richting Gouda.

Dienstregeling