Rover buigt zich over dienstregeling 2023
NS heeft haar plannen voor de dienstregeling 2023 ingediend. Rover ziet een aantal positieve punten, maar betreurt het voorstel om in de zomerperiode minder spitstreinen te laten rijden. Omdat door inzet van minder treinen in de spits de wachttijd op een aansluiting voor reizigers langer wordt, ziet Rover liever dat er kortere treinen worden ingezet. Daarmee kan extra wachttijd worden voorkomen. De komende weken mogen de consumentenorganisaties verenigd in het Locov over deze plannen adviseren.
Rover ziet ook een aantal positieve punten. Rover is blij dat ons advies om de spits-sprinter tussen Utrecht en Houten Castellum voortaan in beide richtingen op elk station te laten stoppen door NS is overgenomen. De reizigers op dit traject zullen daar zeker blij mee zijn.
Verder is het voor reizigers in het noorden van Nederland goed nieuws dat hun reis op het traject Zwolle – Groningen korter wordt. Reizigers krijgen hierdoor in zowel Zwolle als Groningen betere aansluitingen.
Een andere positieve ontwikkeling voor reizigers van en naar Purmerend is het voornemen van NS om als proef in de dienstregeling 2023 en de dienstregeling 2024 de Spits-Intercity tussen Amsterdam Centraal en Enkhuizen ook te laten stoppen op station Purmerend. Rover is wel bezorgd dat door de drukte op het spoor rond Zaandam in de spits nog steeds een aantal sprinters tien minuten stil staat op dit station. Dat is vervelend voor de reizigers die reizen tussen Hoorn / Purmerend en Schiphol Airport.