Rover wil snel meer treinen op HSL
Rover wil dat er snel weer meer treinen gaan rijden op de Hogesnelheidslijn. Er komen nu veel klachten over lange reistijden en volle treinen, schrijft Rover in een bericht aan NS.
Sinds de nieuwe dienstregeling is het aantal IC Direct-treinen op de Hogesnelheidslijn fors ingekrompen. De IC Direct tussen Amsterdam en Breda rijdt nog maar tot Rotterdam en in het weekend helemaal niet. Reizigers uit Amsterdam kunnen alleen nog zonder overstap naar Breda reizen via de internationale trein naar Brussel die één keer per uur rijdt. De verbinding Rotterdam – Breda is teruggebracht van 5 keer per uur naar 3 keer per uur. Hiermee voldoet NS niet meer aan de afspraken met het Rijk over het aantal treinen op de HSL. Rover vindt dan ook dat NS door de bodemgrens is gezakt.
Niet alleen rijden er minder treinen, treinen worden ook niet verlengd omdat zij in een vaste samenstelling op de HSL rijden. Rover krijgt dan ook veel klachten over de HSL-treinen, met name over het stuk tussen Rotterdam en Breda. Reizigers melden volle treinen in de spits en langere reistijden omdat er minder treinen rijden of omdat zij een lange overstap hebben. Daarbovenop hebben reizigers op de HSL momenteel te maken met snelheidsbeperkingen wegens problemen met het viaduct bij Rijpwetering, wat het risico op een gemiste overstap vergroot.
Op andere drukke Intercity-trajecten heeft NS in de spits op maandag t/m donderdag een kwartiersdienst gehandhaafd. Op de HSL tussen Breda en Rotterdam is dit niet gebeurd. Rover vraagt NS daarom op korte termijn in ieder geval in de spits de geschrapte HSL-treinen weer terug te brengen tussen Breda en Rotterdam zodat er op deze momenten ook weer een directe verbinding tussen Amsterdam en Breda ontstaat.