Skip to main content

Lange wachttijden voor overstappende reizigers door minder OV

Vooral in de avonduren en in de weekenden moeten reizigers soms erg lang wachten bij een overstap. Dat blijkt uit de binnengekomen meldingen in het Meldpunt Minder OV van Rover. Voor sommige reizigers kan de wachttijd oplopen tot meer dan 30 minuten, nu er in diverse buslijnen is gesneden.

Door personeelstekorten en weggevallen coronasteun is er flink geschrapt in het openbaar vervoer aanbod. Hoewel vervoersbedrijven vaak stellen slechts enkele bussen of treinen te schrappen, vermoedt Rover dat de gevolgen groot kunnen zijn. Reden om een meldpunt te lanceren.

Uit de eerste 175 binnengekomen klachten blijkt dat reizigers vooral te maken krijgen met minder reismogelijkheden, ongunstige dienstregelingstijden, slechtere aansluitingen en langere reistijd. De meeste klachten gaan over NS, gevolgd door Arriva en Connexxion. Vooral in de regio’s Rotterdam, Breda, Dordrecht en Utrecht klagen reizigers over slechte aansluitingen.

Lange aansluitingen

“Als ik nu van Sneek naar Haulerwijk wil ben ik 2,5 uur onderweg. In Leeuwarden of Drachten moet ik 50 minuten wachten”, meldt een reiziger. Het is een duidelijk voorbeeld wat grote gevolgen wanneer een enkele bus- of treinrit vervalt. Vooral in de avond en in het weekend speelt dit probleem. ‘’Als ik 's avonds uit Baarle Nassau met de bus naar Breda en dan met de trein naar Dordrecht wil reizen, moet ik 39 minuten in Breda wachten omdat de treindienst naar Dordrecht een uurdienst is geworden’’, meld een andere reiziger. Weer een ander meldt dat de overstap in Amersfoort van 8 minuten naar 28 minuten is gegaan: 40 minuten extra reistijd op een dag.

Rolstoel

Ernstige klachten ziet Rover op het gebied van toegankelijkheid. Zo meldt een reiziger in Obdam niet meer te kunnen reizen nu de bus is vervangen door een buurtbus waarin geen rolstoel mee kan. Een soortgelijke klacht komt van een reiziger uit het Friese dorp Roordahuizum, waar in het weekend geen rolstoeltoegankelijke bus meer heen rijdt. In Dordrecht komen klachten omdat wegens het schrappen van bussen het ziekenhuis in de avond en in het weekend slecht bereikbaar is geworden.

Rover roept reizigers op te blijven melden via www.meldpuntminderov.nl. Met de resultaten wil Rover zich inzetten voor het zo snel mogelijk herstellen van het openbaar vervoer.

Dienstregeling