“NS moet in 2024 weer meer treinen gaan rijden”
NS moet andere maatregelen nemen dan het schrappen van treinen. Dat schrijven Rover en de andere consumentenorganisaties in een negatief advies over NS-dienstregeling 2024.
Na een jaar met een beperkte dienstregeling wegens personeelsgebrek, gaat NS in 2024 op veel plaatsen weer meer treinen rijden. Volledig herstel van de dienstregeling blijft echter nog uit: op veel trajecten gaan alsnog minder treinen rijden dan oorspronkelijk gepland. Ook in 2024 blijft de treinreiziger daarom op diverse trajecten te maken krijgen met slechts één trein per uur, vooral in de avonduren. Ook gaat NS op een aantal trajecten op de vrijdag minder treinen rijden dan op andere weekdagen. NS wijt de uitdunningen aan veranderd reisgedrag en personeelsgebrek.
De consumentenorganisaties reageren sceptisch over de keuzes die NS maakt. “NS rijdt minder treinen in het weekend terwijl er op deze dagen weer net zo veel reizigers zijn als voor corona. NS rijdt op vrijdag op een aantal plekken zelfs nog minder treinen dan in het weekend, terwijl er op vrijdag 50% meer reizigers dan in het weekend zijn”, vat Rover-directeur Freek Bos samen. “Dit is totaal niet aan de reiziger uit te leggen”. Tegelijk is er al wel een forse prijsverhoging voor 2024 aangekondigd.
De consumentenorganisaties vermoeden dat NS vooral kosten wil besparen. Zij vrezen dat meer reizigers zullen afhaken nu de afschalingen op het spoor langer duren en vragen NS om perspectief te bieden. “NS moet juist inzetten op het werven van nieuwe reizigers”, stelt Freek Bos. “Op diverse trajecten waar NS nu treinen schrapt, zijn grote woningbouwlokaties. Deze nieuwe bewoners wil je meteen een goed product bieden en niet wegjagen met te weinig treinen.”
De consumentenorganisaties adviseren NS om te zoeken naar andere kostenbesparingen en in overleg te treden met het Rijk voor een hogere exploitatiebijdrage. Waar personeelsgebrek roet in het eten gooit, zou NS op rustige trajecten éénmansbediening in kunnen voeren zodat er minder conducteurs nodig zijn per trein en er meer treinen kunnen blijven rijden. De consumentenorganisaties wijzen erop dat dit door andere treinbedrijven in het binnen- en buitenland al wordt gedaan.