Skip to main content
NS-Sprinter

Meer treinen in 2025

NS heeft besloten in 2025 nog een paar extra treinen te rijden dan eerder al was aangekondigd. De wijzigingen zijn doorgevoerd naar aanleiding van adviezen van Rover en de andere consumentenorganisaties in het Locov. Rover is blij met de extra treinen maar blijft van mening dat NS alle treinen zou moeten rijden die in het nieuwe contract staan voor de hoofdrailnetconcessie. NS zou volgens Rover geen gebruik moeten maken van de mogelijkheid hiervan af te wijken. In 2025 is dit op een aantal trajecten nog wel het geval.

Amsterdam - Uitgeest
Rover wil graag dat tussen Amsterdam Centraal en Uitgeest de Sprinters ook in daluren weer elk kwartier gaan rijden. Dit staat niet alleen zo in de concessie, het is ook nodig gezien het hoge aantal reizigers op dit traject. Dit advies neemt NS in 2025 niet over. Wel komt er dankzij het advies van Rover aan het eind van de ochtendspits een extra rit vanaf Amsterdam Centraal (vertrek 9:53 uur) en aan het begin van de middagspits een extra rit vanaf Uitgeest (vertrek 14:33). Rover blijft inzetten op volledig herstel van de kwartierdienst in de tussenliggende uren.

Eindhoven
Voor reizigers met de Sprinters rond Eindhoven Centraal is er goed nieuws. De Sprinter Weert – Tilburg Universiteit gaat op aandringen van Rover ook in het weekend weer rechtstreeks rijden. Reizigers hoeven in 2025 niet meer over te stappen. Wel betekent dit dat sommige treinen op Eindhoven Centraal het ene half uur van een ander perron zullen vertrekken dan het andere half uur.

Tienminutentrein
Ook komen er twee extra intercity-ritten van Utrecht Centraal naar Amsterdam Zuid in de vroege ochtendspits zodat de tienminutentrein al start om 6:30 uur. Aan het eind van de avondspits komen er ook twee extra intercity-ritten van Amsterdam Zuid naar Utrecht Centraal zodat de tienminutentrein doorrijdt tot 19:30 uur.

Airport Sprinter
Op de vroege zaterdag- en zondagochtend komen er dankzij het advies een paar extra ritten tussen Hoofddorp, Schiphol Airport en Amsterdam Centraal van de nieuwe Airport sprinter. Voor reizigers van/naar Amsterdam Lelylaan, Sloterdijk en Hoofddorp is dit een kleine verbetering. Rover had ingezet op een hoge frequentie tussen 8 en 22 uur ’s avonds. In het weekend is dit straks tussen 9 en 21 uur ’s avonds.

Mogelijk meer verbeteringen
De dienstregeling is nog niet definitief. Zo moet ProRail de capaciteit nog verdelen. Bovendien wordt een aantal door Rover voorgestelde wijzigingen door NS nog verder onderzocht. Dit betreft een verdubbeling van het aantal Sprinters tussen Apeldoorn en Deventer in avonduren, een versnelling van de Sprinter Hoofddorp – Hoorn Kersenboogerd in de vroege ochtend en de late avond, een verbetering van de laatste verbinding op de dag van Leeuwarden naar Zwolle,  een verbetering van aansluitingen in Rotterdam Centraal voor reizigers uit Dordrecht richting Schiphol Airport op vroege weekendochtenden, behoud van aansluitingen in Gouda op de late avond voor reizigers tussen Utrecht en Zoetermeer en een verbetering van de Sprinter Lelystad Centrum – Leeuwarden in weekendochtenden. Dit najaar moet duidelijk worden of deze verbeteringen doorgaan. Voorstellen om rond Roosendaal Sprinters aan elkaar te koppelen neemt NS nu niet over maar wil NS wel voor latere jaren onderzoeken.

Meer informatie
Lees hier de details van het besluit van NS over dienstregeling 2025 en hier het advies van de consumentenorganisaties.

Dienstregeling