Skip to main content
NS-trein en stationsklok

Volgend jaar meer treinen in het weekend en de late avond

In 2026 gaan in het weekend en in de late avonduren op een aantal trajecten weer meer treinen rijden. Toch blijft NS ook komend jaar minder treinen rijden dan met het Rijk is afgesproken. Dat blijkt uit een adviesaanvraag van NS over dienstregeling 2026, waarover Rover zich samen met de andere consumentenorganisaties gaat buigen.

Het aantal treinreizigers neemt weer toe maar is nog steeds niet op het niveau van voor de coronacrisis. Ook in 2026 wil NS daarom minder treinen rijden dan afgesproken in de concessie. Reizigers merken dit doordat de spitstreinen Rotterdam Centraal – Gouda Goverwelle nog steeds niet gaan rijden, andere spitstreinen net als in 2024 minder vaak rijden en de Sprinter in de daluren tussen Uitgeest en Breukelen nog steeds slechts 2x per uur rijdt. Rover wil dat NS de dienstregeling sneller herstelt. De kost gaat voor de baat uit: een betere dienstregeling zal ook meer reizigers trekken.

Er is ook goed nieuws. Zo gaan er in het weekend meer Sprinters rijden tussen Uitgeest en Breukelen en op zaterdag tussen Den Haag Centraal en Dordrecht, waardoor reizigers hier straks ieder kwartier een trein hebben in plaats van slechts één keer per half uur. In de daluren komt er elk uur een extra intercity tussen Amersfoort en Deventer en op meerdere trajecten gaan de treinen tot later doorrijden. Zo kunnen reizigers in de late uren van Den Haag Centraal naar Zwolle en van Utrecht Centraal naar Harderwijk straks nog een half uur later op pad. Rover is blij met de extra treinen en hoopt de komende jaren nog meer nieuwe vroege en late verbindingen te zien in de dienstregeling.

Dienstregeling 2026 kent nog een paar opvallende knelpunten. Zo dreigen reizigers in Weert in de avond en op vrijdag t/m zondag een directe verbinding te verliezen omdat de Intercity Maastricht – Alkmaar in beide richtingen één keer per uur dit station overslaat als compensatie voor vertraging door bouwwerkzaamheden bij Vught. Eén keer per uur blijft deze trein wel stoppen in Weert. Rover zal pleiten voor een andere oplossing. Een andere verslechtering is er voor weekendreizigers uit Enkhuizen en Hoorn, die richting Utrecht extra moeten overstappen op Amsterdam Sloterdijk. Dit omdat de langere treinen niet kunnen stoppen langs het korte perron van station Hoorn. Rover hoopt dat ProRail dit perron daarom zal gaan verlengen.

De komende weken gaat Rover samen met de andere consumentenorganisaties de dienstregeling bestuderen en een advies hierover maken voor NS.


Banner nieuwsbrief inschrijven 6

Dienstregeling