Skip to main content
NS Intercity Amsterdam Centraal

Dienstregeling 2026: andere oplossing nodig voor Weert

Rover is blij met de aangekondigde verbeteringen in NS-dienstregeling 2026 zoals extra late avondtreinen, weekendverbindingen en minder overstappen tussen Vlissingen en Breda. Tegelijkertijd vraagt Rover aandacht voor betere aansluitingen, meer vroege ochtendtreinen en een eerdere invoering van de intercity Groningen – Schiphol - Rotterdam. Dat is te lezen in het advies dienstregeling 2026 dat Rover vandaag samen met de andere consumentenorganisaties publiceert.

Verbeteringen

Het toevoegen van treinen in de laten avonduren op een aantal trajecten is een goede verbetering in de door NS voorgestelde dienstregeling 2026. Veel van deze ritten hebben we samen met de consumentenorganisaties vorig jaar al geadviseerd in te voeren. Het is goed nieuws dat NS onze voorstellen een jaar later alsnog overneemt. Ook zijn we blij met extra treinen in het weekend tussen Uitgeest en Breukelen, in de daluren tussen Amsterdam en Deventer en op zaterdag tussen Den Haag en Dordrecht. Dat reizigers tussen Vlissingen en Breda straks niet meer altijd hoeven over te stappen in Roosendaal is ook een verbetering. Wel maakt Rover zich zorgen over de aansluiting van de bus op deze trein.

Nog meer wensen

In ons advies leggen we nog een aantal wensen aan NS voor. Zo pleiten we voor extra treinen in de vroege ochtend op meerdere trajecten, voor de terugkeer van de 3e en 4e sprinter tussen Haarlem en Amsterdam op vrijdagavond en voor een extra stop van Eurocity Direct in Duivendrecht en Brussel Centraal. Ook willen we dat de intercity Groningen – Schiphol zo snel mogelijk gaat doorrijden naar Rotterdam Centraal over de hogesnelheidslijn. Deze verbetering is nu pas gepland voor 2027, maar zou al eerder kunnen worden ingevoerd. Dit is van belang gezien de grote drukte in de treinen tussen Amsterdam en Rotterdam. Ook vragen we aandacht voor behoud van aansluitingen in Hengelo, Leeuwarden en Groningen.

Vught en Weert

Volgens de huidige NS-plannen zijn alle treinen rond Vught de komende paar jaar door werkzaamheden langer onderweg. In de meeste gevallen kan dit worden opgelost door kleine aanpassingen in de dienstregeling. Op vrijdag t/m zondag lukt dat echter niet met de intercity Amsterdam – Maastricht. Deze trein moet hierdoor op deze dagen 1x per uur station Weert overslaan. Het gevolg is dat veel reizigers van/naar Weert in het weekend 1x per uur 10 tot 20 minuten langer onderweg zijn. Ook gaan meerdere bus-aansluitingen verloren en worden alle aansluitingen van deze intercity op andere treinen in met name ’s-Hertogenbosch en Roermond kwetsbaar. Rover wil daarom een andere oplossing. Dit kan door de tienminutentrein Amsterdam – Eindhoven ook te rijden in het weekend. Alle aansluitingen worden dan robuust en Weert hoeft niet te worden overgeslagen. Voor NS kost het geen extra treinstellen omdat de meeste intercity’s dan met een enkel in plaats van een dubbel treinstel kunnen rijden.

NS gaat de adviezen van de consumentenorganisaties de komende weken bestuderen. Voor de zomer maakt NS bekend wat zij met de adviezen zal doen en zal NS het definitieve voorstel indienen bij ProRail. Eind augustus verdeelt ProRail de capaciteit tussen alle vervoerders en is duidelijk hoe de dienstregeling 2026 eruit zal zien.


Banner nieuwsbrief inschrijven 2

Dienstregeling