Utrecht Centraal: een optelsom van deelbelangen
Woensdag komt de Staatssecretaris Utrecht Centraal feestelijk openen. Zij zal vertellen hoe geweldig het is dat de afgelopen jaren nieuwe stations zijn geopend in Den Haag, Breda en Arnhem en hoe mooi Utrecht Centraal is geworden. Is het nieuwe station voor reizigers een verbetering?
Onmiskenbaar verbeterd is de fietsenstalling aan de Jaarbeurszijde. Goot, mooi en licht. Ook een grote verbetering is de Bistrot Centraal op de eerste verdieping; een gezellige en mooie ruimte, waar mensen graag komen. Het is de terugkeer van de vroegere stationsrestauratie in een nieuwe en moderne gedaante. De stationshal wordt ook gewaardeerd door reizigers: licht, ruim en veel reuring in de vorm van winkeltjes en kiosken voor een snelle boodschap of een hapje en drankje voor in de trein.
Helaas zijn reizigers er ook op (te) veel punten op achteruit gegaan.
- De verplaatsing van het eindpunt van de sneltram naar Nieuwegein van de stadskant naar de Jaarbeurszijde heeft geleid tot 40 % minder reizigers. Het deelbelang van de aannemer, die aan de stadskant ongestoord wilde bouwen, won.
- Aan de Jaarbeurszijde is het station bereikbaar via hoge en steile trappen zonder enige beschutting tegen wind en regen. Het schoonheidsideaal van de architect won.
- Het busstation onder aan diezelfde trap is een naargeestige vlakte, waar reizigers in weer en wind op hun bus kunnen wachten. Hier verliest iedereen, omdat niemand zich verantwoordelijk voelt voor busreizigers.
- Er is een prachtige brug gebouwd over de sporen van de Rabobank naar het Moreelse Park maar er zijn geen trappen naar de perrons gemaakt. De bazen van het onroerend goed van Hoog-Catharijne (en NS-stations?) eisten dat de reizigers om zouden lopen langs hun winkeltjes. Het commerciële deelbelang won.
- Populair bij de reizigers was het grote bord met de vertrektijden van de treinen. Nu zijn er fluttige kleine schermpjes. NS-Stations had geen belang bij terugkeer van het bord. Aan een bord wordt immers niets verdiend, aan reclame wel.
- De taxistandplaats was vroeger direct te vinden. De taxi’s zijn nu weggemoffeld op een onvindbare en lelijke plaats. Taxibedrijven zijn in Nederland zo slecht georganiseerd dat hun belangen altijd vergeten worden.
- Een station hoort goed bereikbaar te zijn voor voetgangers, fietsers en auto’s. Dat is Utrecht Centraal niet en dat ligt aan de gemeente Utrecht, die van de omgeving van het station een ongecoördineerde bouwput heeft gemaakt. Probeer eens te lopen van het station naar de Amsterdamse Straatweg. Een militaire opleiding op de stormbaan komt daarbij van pas. Of zoek eens met een kinderwagen of een rolstoel naar een lift bij de ingangen van Hoog-Catharijne.
- ProRail heeft zijn deelbelangen voortreffelijk gerealiseerd. Er zijn heel veel wissels gesloopt. Als er straks een trein defect stil staat langs een perron ontstaat er onmiddellijk een file van treinen die er niet langs kunnen. De reizigers hebben tijdens de verbouwing daarvan al enige staaltjes mee gemaakt.
- Het Ministerie van I en M is tevreden omdat de verbouwing binnen budget bleef. Dat deelbelang is gerealiseerd.
NS-Stations, ProRail, I en M, de Gemeente, de aannemer en de uitbaters van Hoog-Catharijne hebben hun deelbelangen goed behartigd, maar wie let er op het totaalbelang van de reizigers? Bij verbouwingen van stations is een supervisor nodig die doorzettingsmacht heeft om de belangen van reizigers te behartigen. Die ontbreekt nu. Staatssecretaris, u kan dat regelen.
Arriën Kruyt,
Voorzitter Rover