Skip to main content

Blog: busstations verdienen meer aandacht

thumb Arrien treinOnlangs was er in Amersfoort een architectuurcafé over stations. De architecten hadden het over alles, behalve over reizigers. Over bussen werd helemaal niet gesproken en dat is onterecht. Busreizigers hebben net als treinreizigers behoefte aan comfortabele verwarmde stations, met schone wc’s en catering. Die voorzieningen zijn er vaak wel voor de chauffeurs maar merkwaardig genoeg niet voor de reizigers.

Als een busstation naast een treinstation ligt hangt het busstation er vaak maar een beetje bij. Eén van de redenen is dat het niet duidelijk is wie verantwoordelijk is voor een busstation. Is dat de gemeente? Of de Provincie of de Stadsregio die de concessie verleent aan een busbedrijf? Of is dat het busbedrijf? En als er meer busbedrijven rijden, welk busbedrijf dan? Of is dat NS, als verantwoordelijke voor de vervoersketen? Deze bestuurlijke onduidelijkheid leidt tot onduidelijke uitvoering.

Er zijn helaas busstations verslechterd de afgelopen jaren. Vóór het spoorstation Amsterdam Sloterdijk lag een prima busstation. Het busstation is verplaatst naar een afgelegen hoekje om ruimte te maken voor kantoren. Die zijn er door de crisis niet gekomen, maar de reizigers kunnen voortaan wel verder lopen. Een soortgelijk verhaal speelt zich af bij het station Amsterdam Lelylaan, waar eveneens het busstation verder weg kwam te liggen. In Leiden bestaan bizarre plannen om het busstation dat nu goed ligt te verplaatsen. Het busstation boven Den Haag Centraal is al jaren een naargeestige vlakte, maar er bestaan plannen om het busstation op te knappen. In Den Haag was het eigendom van het busstation niet geregeld. In het gloednieuwe Arnhem Centraal is het busstation een naargeestig betonnen hok, waar het stinkt naar uitlaatgassen. Gelukkig rijden er veel trolleybussen in Arnhem.

Verbeterd is het busstation van Leeuwarden en Heerenveen gaat de goede kant op. Daar hebben de Provincie en de gemeente de handen ineengeslagen. De busstations bij de Rotterdamse stations van NS en bij de metrostations zien er verzorgd uit. In Rotterdam letten de RET én de gemeente gewoon goed op bij bouwplannen en die aandacht vertaalt zich in betere busstations met korte loopafstanden.

Juist die veelheid aan betrokkenen bij een busstation vereist een goede samenwerking. Gewoon een kwestie van politieke wil en aandacht.

Arriën Kruyt