Skip to main content

Blog: Europa

thumb Arrien treinLang geleden werd besloten om overal in Europa dezelfde spoorbreedte van 1, 43 meter in te voeren en daarom konden treinen rijden van Amsterdam tot Rome. Alleen Rusland en Spanje deden niet mee uit angst dat daardoor vijandelijke legers sneller zouden kunnen oprukken. De Duitsers hebben in 1941 inderdaad Moskou niet bereikt. Maar lag dat aan de breedte van de rails?

Tijdens de koude oorlog hebben de spoorwegbedrijven in Oost- en West-Europa ondanks het ijzeren gordijn goed samengewerkt in de Union International de Chemins de Fer (UIC). NS nam in de jaren vijftig van de vorige eeuw het voortouw met de introductie van de Trans Europ Expres (TEE), een netwerk van snelle luxetreinen om de concurrentie van de vliegtuigen het hoofd te bieden. De EEG was aanvankelijk niet geïnteresseerd in spoorwegen, maar de Europese Unie (EU) zag het belang van spoorwegen als een milieuvriendelijk alternatief voor vliegtuigen en auto’s.

De reizigers waren aanvankelijk helemaal niet georganiseerd, maar vanaf de jaren zeventig van de vorige eeuw ontstaan overal in Europa reizigersorganisaties, die vonden dat het openbaar vervoer beter kan. In die tijd is Rover ook tot stand gekomen. De logische vervolgstap was de oprichting van de European Passengers Federation (EPF) in de twintigste eeuw. De EPF behartigt nu de belangen van de reizigers op Europees niveau. Dat is taaie arbeid over consumentenrechten en goedkope kaartjes voor grensoverschrijdend vervoer. Maar de EPF is ook leuk, omdat een keer per jaar de EPF een internationaal congres organiseert, waar iedereen elkaar ontmoeten kan die is geïnteresseerd in oplossingen om het openbaar vervoer in Europa te verbeteren. Rover viel de eer te beurt om in 2017 een EPF-congres te organiseren. Het jaarcongres van de European Passengers’ Federation (EPF) legt de focus op de belangen van reizigers. Van 17 tot en met 19 maart 2017 komen vertegenwoordigers en beleidsmakers vanuit heel Europa naar Rotterdam om te praten en te discussiëren over nieuwe concepten. De eerste congres dag ligt de focus op public afffairs en lobby. Keynote speaker is Jaap Jelle Feenstra, voorzitter van de Beroepsvereniging voor public affairs. De tweede congres dag, de zaterdag, staat helemaal in het teken van voor- en natransport. Sprekers zijn onder andere Pedro Peters van de RET en Bart Schmeink, directeur van Connexxion en van Transdev. Daarnaast komt Trainline ’s European Affairs manager Nick Brooks spreken over snelle en goedkope kaartjes voor internationale reizen. Professor Coosemans van de Vrije Universiteit Brussel neemt ons mee in maatschappelijke trends die de mobiliteit tot 2030 gaan beïnvloeden. Tijdens de laatste dag worden er diverse excursies aangeboden in het openbaar vervoer van Rotterdam. Voor meer informatie zie www.epfconference.eu

Arriën Kruyt
Voorzitter Rover