Skip to main content

Blog: nieuw kabinet

thumb Arrien treinIn de aanloop naar de verkiezingen en de kabinetsformatie ontstaat er een consensus bestaande uit de grote steden, VNO/NCW, ANWB, Rover, Fietsersbond en OV-bedrijven dat er in de komende vier jaar hard gewerkt moet worden om te voorkomen dat Nederland in files vastloopt. Er rust geen taboe meer op nadenken over rekeningrijden of het beprijzen van autoverkeer in de grote steden. Londen, Stockholm en Oslo hebben laten zien dat dit middel effectief is om de files terug te dringen mits er gelijktijdig geïnvesteerd wordt in goed openbaar vervoer. Ook het belang van een schone lucht en het halen van de klimaatdoelstellingen lijkt door iedereen gedeeld te worden.

Alles wijst erop dat de steden - en niet alleen de steden in de Randstad - fors gaan groeien. De wethouders van de grote steden zijn het erover eens dat hun steden alleen maar bereikbaar kunnen blijven als er meer gelopen en gefietst wordt en het openbaar vervoer benut wordt in plaats van de auto. Het overgrote deel van de reizen vindt plaats over een afstand van ca. 30 kilometer. Om die reizigers uit de auto en in de trein te krijgen zijn frequentere stoptreinen nodig. Liefst stoptreinen die in de stad over een tram- of metrolijn doorrijden de stad in.  Duitsland kent daarvoor S-Bahnen, Parijs de RER, Londen Thameslink en Nederland de Randstadrail. Waar blijft toch de Amsterdamse Randstadrail?   

Rover is ervoor om de stoptreinen te laten aanbesteden door de provincies en de stadsgewesten. Dat geeft betere kansen voor groei en integratie met het stads- en streekvervoer.  De combinatie fiets/OV is in Nederland van oudsher ijzersterk en milieuvriendelijk, maar die groei gaat niet vanzelf. Groei veronderstelt krachtige regie door gemeenten, provincies en het Rijk.

Buiten de Randstad wordt het tijd om de vuile dieseltreinen te gaan vervangen door schone elektrische treinen, die goedkoper in de exploitatie zijn, vooral op druk bereden baanvakken zoals Groningen – Leeuwarden.  ProRail kan laten zien wat de voordelen zijn van 3000 Volt. Met kleine investeringen kan hier veel gewonnen worden.

Geld zou eigenlijk het probleem niet moeten zijn. Het Rijk stevent af op een begrotingsoverschot. Gaat dat geld gebruikt worden om de staatschuld af te lossen, die door de lage rente eigenlijk geen probleem meer is, of gaat er geïnvesteerd worden in schone en duurzame bereikbaarheid?

Arriën Kruyt
Voorzitter Rover