Rover en TreinTramBus blij met snellere verbindingen naar Antwerpen en Brussel
Rover en de Vlaamse zusterorganisatie TreinTramBus zijn blij met het versnellen van de rechtstreekse Intercity tussen Amsterdam en Antwerpen/Mechelen/Brussel en met de nieuwe directe verbinding tussen Breda en deze Belgische steden. De tarieven zullen door de andere route enigszins veranderen, maar niet veel. Wel verdwijnen twee voordeeltarieven. In plaats daarvan komen vroegboektarieven die soms goedkoper zijn en soms niet. Op dat punt heeft Rover enkele verbeteringen geadviseerd, die NS en NMBS echter niet hebben overgenomen.
De rechtstreekse Intercity wordt vanaf 9 april tussen Amsterdam en Antwerpen/Brussel een half uur sneller doordat hij over de Hogesnelheidslijn rijdt. Het is dus niet meer nodig in Rotterdam over te stappen om de snelste reismogelijkheid per Intercity te nemen. Althans: meestal. Vier keer per dag vertrekt de ‘IC Brussel’ uit Den Haag HS en moet van/naar Amsterdam en Schiphol wél worden overgestapt in Rotterdam.
Doordat Breda in de route wordt opgenomen, ontstaat een snelle rechtstreekse verbinding Breda-Antwerpen en verder. De reistijd tussen Breda en Antwerpen wordt bijna de helft korter. De infrastructuur voor deze verbinding ligt er al sinds 2007, maar door allerlei problemen komt er pas 11 jaar later een trein. De trein gaat op de nieuwe route stoppen in station Noorderkempen, in de Vlaamse gemeente Brecht. “We zijn blij dat uiteindelijk ons jarenlange advies is gevolgd en dat naast de Thalys een redelijk snelle IC-verbinding tussen Nederland en België blijft bestaan, die eenvoudig en zonder reservering bruikbaar is”.
Wensen
Wel zijn er nog verbeterwensen. De reizigersorganisaties missen in het nieuwe aanbod een vroege trein van Breda naar Brussel en een latere trein van Brussel naar Breda. Ook de aansluiting in Breda tussen de Intercity’s richting Antwerpen en Den Bosch-Nijmegen moet beter. Overstappers zien hier hun trein net wegrijden.
Grote verliezer in de nieuwe opzet is Roosendaal. Voortaan rijdt er vanuit Roosendaal enkel nog een stoptrein naar Antwerpen, waarmee je 20 minuten langer onderweg bent. De reizigersorganisaties hebben daarom al jarenlang bij NMBS en NS aangedrongen op een betere oplossing wanneer de ‘IC Brussel’ uit Roosendaal verdwijnt. Dat gaat dit jaar echter nog niet lukken. De huidige verbinding wordt nog een paar minuten trager en verbetering is pas mogelijk na een aanpassing van de treinbeveiliging tussen Roosendaal en de grens.
Tarieven
Rover en de andere consumentenorganisaties in het Locov hebben NS geadviseerd over de nieuwe tarieven voor de ‘IC Brussel’ vanaf 9 april. In plaats van de huidige voordeeltarieven Superdagretour en Weekendretour komt er een vroegboekkorting onder de naam ‘Early Bird’. De vroegboekkorting vinden de consumentenorganisaties op zichzelf een goed idee, maar in tegenstelling tot NS vinden zij de uitwerking voor de reiziger allesbehalve transparant. De korting verschilt sterk, afhankelijk van vertrek- en bestemmingsstation; in enkele gevallen is er zelfs nooit korting. Ook is de vooruitboektermijn van 7 dagen voor een publiek van vooral dagjesmensen veel te lang. De spoorwegen houden echter vast aan hun plan, reden voor Rover om hierover opnieuw het gesprek met NS aan te gaan. Het Locov-advies is vanaf 16 maart hier te vinden.