Geen zicht op reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve
Pogingen vanuit Duitsland ten spijt, lijkt de reactivering van de spoorlijn tussen Nijmegen en Kleve voorlopig van de baan. Rover-afdeling Arnhem-Nijmegen is teleurgesteld in de onwil die de Nederlandse betrokken partijen laten zien in dit dossier.
Een gemiste kans, noemt Rover Arnhem-Nijmegen de ontwikkelingen rond de verlaten spoorlijn tussen Nijmegen en het Duitse Kleve. De Rover-afdeling ziet potentie in de lijn en zet zich dan ook al jaren in voor reactivering. De Duitste overheden, de Kreis Kleve en de Landtag Nordrhein Westfalen, zijn ook voorstander van reactivering. In oktober maakte de Kreis Kleve bekend al vijftigduizend euro te hebben gereserveerd voor een nieuwe verkenning. De Verkehrsverbund Rhein Ruhr is bezig met de aanbesteding voor de RE10 van Düsseldorf naar Kleve en wil de spoorlijn graag doortrekken tot Nijmegen met milieuvriendelijke waterstoftreinen.
Aan Nederlandse zijde ziet Rover echter veel onwil. De provincie Gelderland gaat geen geld meer steken in verder onderzoek. De gemeente Berg en Dal wil geen treinen door het centrum van Groesbeek en ziet liever behoud van de toeristische railbikes die op dit moment over de spoorlijn rijden. De gemeente wil volgend jaar het tracé voor één euro kopen van ProRail. Ook gemeente Nijmegen zet zich niet in voor reactivering. “Wethouder Tiemens laat zelfs verstek gaan bij verschillende overleggen met de Duitse overheden”, stelt Rover-afdeling Arnhem-Nijmegen. “En dat terwijl haar partij GroenLinks verder onderzoek naar een reactivering in het verkiezingsprogramma heeft staan”.
Provincie Gelderland heeft de handdoek in de ring gegooid nadat er uit onderzoek van Movares bleek dat er dagelijks zo’n 3400 reizigers gebruik zouden maken van de spoorlijn. Omdat een deel hiervan nu gebruik maakt van de bus tussen Nijmegen en Kleve, zou de reizigersgroei maar zo’n 800 personen per dag zijn. Rover Arnhem-Nijmegen noemt het onderzoek “een aanfluiting”: “de aantallen studenten zijn erg laag ingeschat. Toekomstige ontwikkelingen zijn niet meegenomen, zoals een grotere samenwerking in de Euregio Rhein-Waal, een groei van de arbeidsmarkt in dat gebied en potentiële reizigers naar vliegveld Weeze”.
De reactivering van de spoorlijn komt 28 november aan bod in de BOC-commissie van de Provinciale Staten. Rover Arnhem-Nijmegen hoopt dat de Statenleden het provinciebestuur alsnog tot inkeer brengt. Rover wil dat er op zijn minst geld beschikbaar komt voor een actuele verkenning naar een reactivering van de spoorlijn.
Infrastructuur, Internationaal, Gelderland, Arnhem-Nijmegen, Afdelingsnieuws