Blog: maak van Lelystad een internationale treinhub
Vergeet Lelystad Airport. Maak hier een internationaal treinstation van. Ruimte genoeg, ook om te parkeren. Dit is de suggestie van Frits van Oosten, bestuurslid Rover-afdeling Holland Rijnland, en zijn partner Marlies van Pijkeren in een opiniestuk in dagblad Trouw.
Er zijn nog tal van hobbels te nemen voordat het vliegveld Lelystad open kan. Daar kwam pas het probleem van de stikstofuitstoot bij. Al deze knelpunten roepen de vraag op of we wel moeten doorgaan met het faciliteren van het vliegverkeer. Steeds meer mensen zijn van mening dat er niet zo veel gevlogen zou moeten worden vanwege de enorme milieuvervuiling en de geluidshinder van het vliegverkeer.
Op Europese routes zou de trein een groot deel van het vervoer kunnen overnemen van het vliegtuig. Binnen de bestaande railinfrastructuur in Nederland lijkt dat echter nog niet zo gemakkelijk. Uitbreiding van het spoornet vereist investeringen, maar is er nog wel fysieke ruimte beschikbaar tot uitbreiding van het bestaande spoorwegnet? De grote Nederlandse stations zijn nu al te krap en daarnaast is de bereikbaarheid met de auto van de stations in de grote steden een knelpunt.
Binnen 4 uur in Berlijn
‘Lelystad’ is bedacht omdat het buiten de Randstad ligt, veel ruimte heeft en goed bereikbaar is, zowel met de auto als met de trein. Welnu, die voordelen kunnen ook gebruikt worden voor een radicaal andere aanpak.
Maak van ‘Lelystad’ geen vliegveld, maar een groot en goed geoutilleerd internationaal treinstation. Lelystad kan het begin- en eindpunt worden van de snelle internationale ICE’s voor veel Europese bestemmingen. Binnen 4 uur in Frankfurt, Berlijn, Londen of Parijs. Iets langer naar Hamburg, Kopenhagen of Zürich, maar altijd nog comfortabeler, sneller en milieuvriendelijker dan het vliegtuig.
Sneller, ja, want het vliegtuig vergt minstens één uur vooraf en één uur na de vlucht een tijdsinvestering en de trein komt, in tegenstelling tot het vliegtuig, aan in het centrum van de stad van bestemming. Denk maar eens aan station Londen St. Pancras International, dat in hartje Londen ligt, versus Heathrow Airport, op een uur reizen. De voordelen van Lelystad zijn voor een internationaal treinstation erg groot: veel ruimte om te parkeren, vanuit het hele land én (vanaf Schiphol) goed bereikbaar met auto en trein.
Concurrerende prijs
De snelle ICE moet dan wel aantrekkelijk worden: concurrerend in prijs met het vliegtuig, een volledig restaurant aan boord en in de nachttreinen luxe couchettes. Met nieuwe nachttreinen zou dan vanaf Lelystad 24 uur per dag comfortabel en met een aanvaardbare reistijd kunnen worden ‘gevlogen over de rails’. En de auto? Die kan desgewenst met de autotrein mee.
Frits van Oosten en Marlies van Pijkeren,
Bestuur Rover-afdeling Holland Rijnland