“Verkoop NS-abonnementen ook online aan buitenlandse reizigers”
Rover wil dat reizigers ook vanuit het buitenland via de NS-website een treinabonnement kunnen aanschaffen en heeft NS gevraagd dit mogelijk te maken.
Wie in het buitenland woont en een NS-abonnement wil aanschaffen, kan niet terecht op de NS-website. Deze website vereist een Nederlands adres en bankrekeningnummer waarmee de eerste betaling via iDeal moet worden gedaan. De enige mogelijkheid om vanuit het buitenland toch een Nederlands abonnement te kopen, is telefonisch via de NS-klantenservice.
Rover heeft NS gevraagd om meer betaalmethoden te accepteren. NS vindt het digitaal inrichten van een andere betaalmogelijkheid dan iDeal echter een te forse investering, mede omdat het telefonische alternatief via de klantenservice bestaat. Rover vindt dit onbegrijpelijk, NS heeft de techniek immers al in huis. Zo accepteert NS international wel andere betaalwijzen en kunnen via de reguliere NS-website wel enkele reizen en retours met een creditcard worden afgerekend. Ook de NS-kaartautomaat accepteert creditcards.
Rover wil dat iedereen die een IBAN heeft via de NS-website een abonnement kan aanschaffen, ook vanuit het buitenland. Bijvoorbeeld middels een Europese SEPA-machtiging of een machtiging voor maandelijkse betaling met creditcard. Wij zullen hier bij NS op blijven aandringen.