“Maak treinreizen tussen Nederland en België eenvoudiger”
Maak het eenvoudiger en voordeliger om een korte treinreis tussen Nederland en België te maken. Dat schrijven Rover en de andere consumentenorganisaties in een advies aan NS International. Zo zou de OV-chipkaart tot in België geldig moeten zijn en moet er een einde moeten komen aan de ‘grenstoeslag’.
Wie met de stoptrein via Roosendaal of Maastricht de Belgische grens oversteekt, moet vaak ook de nodige barrières overwinnen. Zo zijn bepaalde tickets alleen te koop in Nederlandse of juist Belgische kaartautomaten, kortingen verschillen aan beide zijden van de grens en de ‘grenstoeslag’ maakt het reizen extra duur. Wat Rover en de andere consumentenorganisaties betreft, komt daar nu een einde aan. “In de auto merkt de reiziger niets van de grens, waarom wel met de trein?” vraagt Rover-directeur Freek Bos zich af. “Laat de OV-chipkaart gewoon tot in Luik en Antwerpen geldig zijn, zoals we ook bij de Duitse grens zien. Wat ons betreft zijn voortaan ook NS-abonnementen gewoon geldig tot deze Belgische stations.”
Rover adviseert NS en de Belgische spoorwegen NMBS bovendien om beide dezelfde kortingstarieven te hanteren en dezelfde tickets te verkopen in de kaartautomaten. Op dit moment is bijvoorbeeld het weekendretour alleen te koop in Belgische kaartautomaten. De nieuwe jongerenkorting die beide vervoerders willen invoeren is in België 30% maar in Nederland 20%, terwijl de nieuwe ouderenkorting zelfs alleen in België geldig is. In de Belgische kaartautomaten zijn alle Nederlandse bestemmingen met uitzondering van Roosendaal en Maastricht niet te koop, waardoor reizigers afhankelijk zijn van e-tickets of op de grens opnieuw langs de kaartautomaat moeten.
Tot slot wil Rover een eind aan het feit dat de internationale reiziger in zowel Nederland als België opnieuw een minimumtarief betaalt. Deze ‘grenstoeslag’ kan oplopen tot €2,50 per rit en maakt daarmee vooral korte ritjes relatief duur wanneer de grens wordt gepasseerd. “Door dit soort problemen op te lossen komt de reiziger na de coronacrisis makkelijker terug in de trein”, denkt Freek Bos. “2021 is het Europese jaar van het spoor, een prachtig moment toch om dit soort drempels binnen een Europese treinreis weg te halen?”