Skip to main content

Blog: internationale treinkaartjes

Jaarlijks staat de eerste week van november in het teken van internationaal railvervoer. En dan is het ook nog het Europese jaar van het spoor. Een goede gelegenheid om eens wat aandacht te besteden aan dit onderwerp. En dan met name aan datgene wat voor de reiziger heel belangrijk is: internationale treinkaartjes. Want de reputatie van internationale treinkaartjes is niet zo positief als dat deze zou moeten zijn. Velen vinden internationale treinkaarten duur en ingewikkeld om te boeken.

In werkelijkheid kunnen internationale treintickets juist verrassend goedkoop zijn. Ik reisde in september van Kopenhagen naar Amersfoort voor slechts €34,30. Voor de coronapandemie heb ik twee keer in de avondspits met de Eurostar gereisd van St. Pancras in Londen naar Amersfoort voor 48 euro. Een vliegtuig tussen Londen en Amsterdam zou me op dat moment van de dag minimaal 200 euro hebben gekost. Bij deze 200 euro komen nog kosten om vanuit het centrum van Londen naar het vliegveld te reizen en de kosten om vanaf Schiphol naar Amersfoort te komen. 

Het probleem is dat veel mensen niet bekend zijn met deze mogelijkheden of niet de websites weten te vinden waar de voordelige treinkaartjes te koop zijn. Een paar recente voorbeelden onder mensen die ik ken:

  • Een politicus die er de voorkeur aan geeft per trein te reizen probeerde tickets te boeken van Den Haag naar Rome voor een vakantie met haar familie. Het lukte haar niet de juiste tickets te vinden en ze koos voor het vliegtuig.
  • Een nicht van mij werd gevraagd om te spreken op een conferentie in Dresden. Ze spendeerde een halve dag worstelend met website om een ticket te boeken vanaf haar woonplaats IJlst, in Friesland, naar Dresden. Ze wist niet dat vroeg boeken haar veel geld zou schelen en betaalde hierdoor veel te veel.
  • Mijn dochter, die in La Paz woont en is in staat om door heel Latijns Amerika te reizen, was bij haar familie in Nederland. Ze wilden naar Brussel maar liep vast op de website van NS. Ik adviseerde haar de website van SNCB te gebruiken en dit bleek eenvoudiger. Maar wie weet nog meer in Nederland dat er nog andere websites bestaan?
  • Een speciale trein, de ‘Connecting Europe Express’, reed zondag 3 oktober van Bad Bentheim naar Amsterdam. Directeuren van ProRail en NS waren uitgenodigd mee te reizen, zo ook de directeur van Rover. Al deze mensen zijn ervaren treinreizigers, dus wisten moeiteloos een treinticket naar grensstation Hengelo te bemachtigen. Maar hoe koop je een ticket van Hengelo naar Bad Bentheim? Dit bleek zo complex dat iedereen een andere prijs had betaald variërend van 5 tot 20 euro voor hetzelfde korte stukje tussen deze twee grensstations.

Het probleem staat opde agenda van de CER: the Community of European Railway and Infrastructure. Dit is de Europese koepel van de Europese (voormalige) staatsspoorwegen zoals de NS en Deutsche Bahn. Als de CER de problemen met moeilijk verkrijgbare betaalbare treintickets op een reizigersvriendelijke manier kan oplossen, zou het aantal internationale treinreizigers in een korte tijd zomaar kunnen verdubbelen.

arrienkruytklein

Arriën Kruyt,
Bestuurslid European Passengers Federation (en voormalig Rover-voorzitter)

Internationaal