Rover en TreinTramBus vragen compensatie Thalys-reizigers
Passagiers die deze zomer met de Thalys gestrand raakten, kregen niet waar zij recht op hebben. Dit schrijven reizigersverenigingen Rover en TreinTramBus in een brief aan Thalys en NS International. De reizigersorganisaties vragen om een ruimhartige compensatie en maatregelen om herhaling te voorkomen.
Pech met de trein kan altijd voorkomen, vervolgens is het aan het vervoersbedrijf om gestrande reizigers verder te helpen. Dit gebeurde echter niet toen vorige maand meerdere Thalys-treinen tot stilstand kwamen. Inmiddels hebben meerdere reizigers zich bij Rover gemeld met de klacht dat zij zelf ander vervoer of hotelovernachtingen moesten regelen en betalen.
“Ondanks verplichtingen in de wetgeving rond reizigersrechten, kregen Thalys-reizigers niet waar zij recht op hadden”, schrijven Rover en TreinTramBus aan Thalys en NS. In werkelijkheid hadden reizigers hulp moeten krijgen om alsnog hun bestemming te bereiken. Dit betekent dat Thalys alternatief vervoer en/of een hotelovernachting had moeten vergoeden. Ook moet er goede reisinformatie zijn; veel reizigers lieten echter weten in het duister te tasten over het vervolg van hun reis.
Rover en TreinTramBus wijzen Thalys op een morele plicht om alle kosten te vergoeden die gestrande reizigers hebben gemaakt. Ook vragen de organisaties om evaluatie en verbetering van maatregelen bij verstoringen. Zo zouden reizigers voortaan sneller uit de trein geëvacueerd moeten worden, zeker wanneer de airconditioning uitvalt bij extreme hitte en de veiligheid en gezondheid in de trein niet kan worden gewaarborgd. Rover en TreinTramBus zien graag dat de trein een beter alternatief wordt voor het vliegtuig en de auto, daarvoor is goede dienstverlening van groot belang.
Oproep
Zelf ervaring met vertraging met de Thalys of een andere internationale treinreis? Rover roept reizigers op hun ervaringen (positief of negatief) te melden.