Early Bird tickets naar België minder beschikbaar
Sinds deze zomer is het moeilijker om voordelig met de trein naar België te reizen. NS heeft ondanks de bezwaren van Rover de verkrijgbaarheid van de voordeligere ‘Early Birds’ tickets beperkt. Voor reizigers met een abonnement geeft dit de nodige moeilijkheden. Rover dringt aan op een snelle oplossing.
Update: NS heeft het probleem inmiddels verholpen.
Ondanks het negatieve advies van Rover en de andere consumentenorganisaties in het Locov, heeft NS de beschikbaarheid van de voordeligere vroegboektickets voor de IC Brussel (Early Bird) beperkt. Voor drukke treinen zijn nu minder tickets beschikbaar en is het tarief verhoogd. Ook zijn boekers van Early Bird tickets voortaan op een specifieke trein aangewezen en dus hun flexibiliteit kwijt. Rover vindt dat dit te veel drempels zijn voor reizigers en dat NS juist meer treinen moet rijden op deze populaire route in plaats van reizigers te verjagen.
Er is nu bovendien een ander probleem ontstaan: de Early Bird tickets zijn niet meer beschikbaar voor reizigers met een abonnement in Nederland of in België. Deze reizigers konden altijd Early Bird aanschaffen met 100% korting in één van beide landen. Dit geeft nu problemen op de website van NS International. Rover heeft gelijk aan de bel getrokken en NS heeft een oplossing uitgewerkt. Deze blijkt echter nieuwe technische problemen te geven.
Daarom moeten abonnementhouders nu tijdelijk hun ticket aanschaffen via de klantenservice van NS International of een deel van het geld van hun ticket via een online formulier terugvragen. Dit kan onderaan deze webpagina. Het is nog niet bekend wanneer NS dit probleem heeft opgelost. Rover houdt de vinger aan de pols en blijft aandringen op een snelle oplossing.