Brandbrief Rover over trein naar Londen
De tijd dringt voor de trein naar Londen. Dat schrijft Rover in een brief aan het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat. Er zijn mogelijkheden om te zorgen dat de trein volgend jaar gewoon blijft rijden, maar als er niet snel een besluit wordt genomen zullen reizigers voor hun plannen naar het vliegtuig gaan uitwijken.
Als onderdeel van de klimaatmaatregelen wil het Rijk dat meer mensen kiezen voor de trein in plaats van het vliegtuig, vooral op kortere afstanden. Zo heeft de Staatssecretaris meermaals gemeld. Het was daarom een zeer onaangename verrassing voor Rover om te horen dat de Eurostar-trein naar Londen vanaf juni 2024 bijna een jaar lang niet kan rijden wegens verbouwing van de terminal. “Deze trein wordt veel gebruikt door reizigers en voorziet in een duidelijke vraag”, stelt Rover-directeur Freek Bos, “het is onverstaanbaar en onnodig dat deze reizigers straks allemaal het vliegtuig ingejaagd worden.”
Na een werkbezoek aan Amsterdam CS met NS, ProRail en Eurostar heeft Rover geadviseerd de Eurostar tijdens de hele verbouwing gewoon te laten rijden door met tijdelijke maatregelen de bestaande terminal langer open te houden en de nieuwe Amstelpassage versneld op te leveren. “Het schrappen van de Eurostar betekent dagelijks 21 vliegtuigen meer vanaf Schiphol. De Staatssecretaris kan dit makkelijk voorkomen door creatief met de terminal om te gaan tijdens de verbouwing”, stelt Freek Bos.
Rover maakt zich grote zorgen om het feit dat er nog altijd geen besluit is genomen. Binnenkort zullen reizigers een ticket naar Londen willen kopen voor de volgende zomervakantie, nu er nog geen duidelijkheid is over de trein dreigen veel mensen uit te wijken naar het vliegtuig. Rover dringt er daarom bij het Ministerie op aan op de kortst mogelijke termijn het besluit te nemen dat ervoor zorgt dat de Eurostar heel 2024 en 2025 vanuit Amsterdam naar Londen kan blijven rijden.