Skip to main content
Schiphol Plaza

Meer Treinen, Minder Vliegen: de EU aan zet!

De Europese Commissie wil een flinke impuls geven aan hogesnelheidstreinen binnen Europa. Het doel van de commissie is het verdubbelen van het treinverkeer in 2030. De Europese Commissie gaf de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen op haar plannen. Rover verwelkomt de plannen van de commissie en dringt aan op daadwerkelijke uitvoering van plannen.

Hoewel de EU en de lidstaten samen hebben afgesproken voor 2030 het internationaal treinverkeer te verdubbelen is daar tot nu toe nauwelijks een begin meegemaakt, bij gebrek aan een adequate financiële dekking voor deze ambitie. Daarom heeft Rover de commissie drie elementen meegegeven voor een uitvoeringsstrategie. Zo zou de commissie een fonds moeten instellen waardoor er voldoende middelen ontstaan voor uitbreiding van infrastructuur. Daarnaast zou de Commissie verbindingen moeten prioriteren waarop de meeste vliegbewegingen zijn, dan is immers het doel het snelste te bereiken. Als derde raadt Rover aan om snel initiatieven te ontwikkelen om binnen Europa meer treinen te kunnen bouwen. Dit laatste past ook goed binnen de Industrial Clean Deal, ook een initiatief van de Commissie.

De snelle uitbreiding van het internationale treinverkeer en het reguleren van de luchtvaart is in de nieuwe Europese Commissie de portefeuille van de Griekse Commissaris Apostolos Tzitzikostas, terwijl de Industrial Clean Deal, het terugdringen van de CO2 uitstoot en de vliegbelasting onderdeel zijn van de portefeuille van de Nederlandse EU Commissaris Wopke Hoekstra. Er ligt dan ook een mooie rol voor Nederland om Hoekstra scherp te houden op het vaartmaken.

Internationaal, Politiek en lobby