Terug naar hoofdinhoud
EPF conferentie

Maastricht Manifesto ondertekend voor beter Europees OV

Op 5 en 6 juni kwamen reizigersorganisaties, beleidsmakers en OV-kopstukken uit heel Europa samen in Maastricht voor de 23e EPF-conferentie. Rover organiseerde deze bijeenkomst met als hoogtepunt de officiële ondertekening van het 'Maastricht Manifesto' in de historische Statenzaal.

Het internationale openbaar vervoer is nu nog te vaak versnipperd, niet uitgebreid genoeg en minder aantrekkelijk dan de auto of het vliegtuig. Tijdens de conferentie stonden de grote uitdagingen van de Europese reiziger centraal. Denk aan  internationale spoorverbindingen, reizigersrechten, betere ticketing en de financiering van duurzame mobiliteit. Het Maastricht Manifesto eist een fundamentele omslag. Het openbaar vervoer mag geen sluitpost zijn, maar moet de eerste keuze worden voor iedereen.

In het manifest roepen de organisaties beleidsmakers op tot concrete actie op vijf hoofdpunten:

  1. Gebruiksvriendelijk en betrouwbaar OV: Er moet overal een basisniveau aan OV-voorzieningen komen, met betere reizigersbescherming en één digitaal loket (one-stop shop) waar reizigers gemakkelijk een volledige internationale of multimodale reis kunnen plannen, boeken en betalen.

  2. Naadloze aansluitingen: Een vlekkeloze reis van deur tot deur door treinen en bussen beter te laten aansluiten op wandel- en fietsnetwerken.

  3. Toegankelijk voor iedereen: Harde wetgeving en investeringen zodat reizen met het OV voor mensen met een beperking en ouderen volledig zelfstandig en spontaan kan. Aanmeldtijden vooraf moeten zo snel mogelijk verdwijnen.

  4. Eerlijke en betaalbare prijzen: Duurzaam reizen moet de voordeligste optie worden. Vervuilende manieren van reizen (zoals vliegen) moeten eerlijk worden belast voor hun klimaatimpact om de scheve prijsverhoudingen recht te trekken.

  5. Structurele financiering voor de lange termijn: Stabiele geldstromen vanuit Europa en nationale overheden om het netwerk te onderhouden en uit te breiden. Dit kan onder meer worden gefinancierd door subsidies voor vervuilende sectoren stop te zetten en opbrengsten uit vliegtaksen of kilometerheffingen direct in het OV te steken.

Het manifest werd in de Statenzaal officieel ondertekend door Josef Schneider (voorzitter EPF), Robin Loos (Head of Transport and Mobility bij BEUC) en Lex Hendriksen (bestuurslid Rover, namens het EDF).

Daarnaast werd het Manifesto direct medeondertekend door een brede coalitie van maatschappelijke organisaties en OV-partners, waaronder Arriva, ProRail, de Jonge Klimaatbeweging, de International Federation of Pedestrians, Lab Verantwoorde Mobiliteit, De Wereldfietser, Rover en het AGE Platform. Een nog grotere groep organisaties heeft aangegeven de doelstellingen warm te ondersteunen.

Hoe nu verder?

Het blijft niet bij alleen papier. In december van dit jaar wordt er een terugkombijeenkomst georganiseerd. Tijdens deze bijeenkomst gaan alle betrokken partijen om de tafel om de doelstellingen uit het manifest om te zetten in concrete acties en hernieuwde samenwerking.

Manifesto

Internationaal, Vereniging