Blog: snelle internationale treinen
De afgelopen week maakte Eurostar bekend dat er vanaf juni een derde rechtstreekse trein tussen Londen en Amsterdam gaat rijden. Wegens het overweldigend succes breidt Eurostar de treindienst uit. En er komen nog meer snelle treinen: vanaf eind maart gaan er rechtstreekse treinen vanuit Amsterdam en Rotterdam naar Disneyland Parijs rijden. Samen met de Thalys die het hele jaar naar Parijs rijdt, de Thalys die in de winter naar de Franse Alpen rijdt en de Thalys die in de zomer naar de Franse kust rijdt, zijn er dus volop snelle treinen beschikbaar richting de zuidelijke bestemmingen. Volkomen terecht natuurlijk: treinreizen is veel duurzamer dan vliegen en ontspannender dan autorijden, bovendien zie je nog wat van het landschap en de omgeving waarin je rijdt.
Nederland is economisch sterk verbonden met Duitsland. Toch zijn er geen snelle treinverbindingen tussen Nederland en Duitsland. Wel hebben de heren Eringa van ProRail en Van Boxtel van NS ambities te over voor snelle verbindingen met Berlijn. Maar Duitsland is veel groter dan Berlijn en steden als Düsseldorf en Keulen liggen veel dichterbij. Een stad als München is met de trein niet sneller bereikbaar dan met de auto.
Het wordt tijd dat de trein ook een alternatief voor de auto wordt voor internationale reizigers die niet naar Parijs of Londen reizen: ook andere verbindingen moeten en kunnen sneller en frequenter. De reiziger zit te wachten op snelle en directe treinen naar veel Duitse steden. Dus vervoerders, pak deze handschoen op. Door meer treinen aan te schaffen en meer ritten te bieden. En politiek, pak de andere handschoen op. Door te investeren in het aanleggen van infrastructuur. Doe dat dan zo, dat ook binnenlandse treinen kunnen profiteren. Dat is #ovmaal2, dan is er hoop voor een duurzaam en mobiel Nederland tot over de grens.
Freek Bos,
Directeur Rover