Blog: verbeteringen voor de internationale reiziger
Afgelopen week was ik in Berlijn om daar te spreken over het verbeteren van de treinverbinding tussen Amsterdam en Berlijn. Ik verwachtte een zaal vol enthousiaste specialisten van Deutsche Bahn (DB), NS, ProRail en de steden langs de lijn. Enthousiasme voor de mogelijkheden, want reizen met de internationale trein is tenslotte erg comfortabel. Slechts een week vooraf geboekt kostte mijn reis slechts 34 euro, probeer dat maar eens met het vliegtuig.
De spoorsector is echter ook erg goed in het benoemen van allerlei mogelijke problemen. Zo werd tijdens de bijeenkomst gesteld dat nieuwe infra nodig is en dat de verbinding duur is. Overijssel pleitte voor een route via Zwolle terwijl Gelderland juist de route via Arnhem het beste lijkt. DB schetste mooie plannen voor 2045. Daarmee lijkt verbetering ver weg.
Dat terwijl verbeteringen ook voor het oprapen liggen. Bijvoorbeeld betere rechten voor reizigers, voor het geval dat het eens mis gaat. De Europese verordening die deze rechten beschrijft, wordt momenteel herzien. Er ligt een mooi voorstel vanuit het Europese Parlement, de minister moet alleen instemmen. Een drempel in Nederland is de OV-Chipkaart. Die drempel kan worden verlaagd door de chipkaart in de trein te verkopen, wat prima kan bij een bordbistro of Thalysbar. Zo zijn er ongetwijfeld nog meer kleine dingen die het leven van een internationale reiziger beter maken. Helpt u mee door ze ons te melden? Overigens is er ook goed nieuws voor iedereen die dit jaar nog naar Berlijn reist: DB wist te melden dat er binnen enkele maanden WiFi aanwezig is op de IC naar Berlijn.
Op de terugweg uit Berlijn heb ik deze column in de trein getikt. Dat ging prima. Mijn buurman had niet eens last van het geratel op het toetsenbord: hij loste de ene na de andere sudoku op. Wat dat betreft was het jammer dat Osnabrück zijn bestemming was en niet Amsterdam.
Freek Bos,
Directeur Rover