Blog: voldoende Rheden voor een overwegtunnel
Dat een spoorwegovergang risico’s met zich meedraagt, zien we aan de recente ongevallen in Deurne, Harlingen en Wouw. Zowel voor de weggebruiker, spoorpersoneel als de reiziger zijn de gevolgen van een aanrijding niet mals. Niet gek dus dat steeds meer overwegen vervangen worden door viaducten of tunnels. Dat zo’n beslissing niet eenvoudig is, bewijst gemeente Rheden. Deze gemeenteraad boog zich deze week over de vraag “wel of geen tunnel voor de overweg in de Kerkstraat in Velp?”
Reden om niet voor een overwegtunnel te kiezen, is dat dit een flinke duit kan kosten. Zo niet voor Rheden: deze gemeente krijgt de tunnel gratis van het Ministerie van IenM.
Reden om wel voor een overwegtunnel te kiezen, is toenemende verkeersdrukte. Zo ook in Rheden: volgens het raadsvoorstel zal “de mogelijke realisatie van een snelfietsroute Arnhem - Dieren er wel aan bijdragen dat het aantal fietsers dat gebruikmaakt van deze overweg gaat toenemen.” Reden voor ook de Fietsersbond om te stemmen voor aanleg van een tunnel op deze belangrijke fietsroute naar station Velp. Auto’s zijn niet welkom in de tunnel. Reden voor Rheden om de gevolgen van omrijden te laten onderzoeken. De conclusie van ingenieursbureau Witteveen + Bos: de aanleg van een tunnel leidt niet tot verkeersknelpunten elders.
Samengevat was deze week dus de vraag aan Rheden: kies je voor een gratis overwegtunnel die de veiligheid vergroot en niet tot verkeersproblemen zal leiden?
Het antwoord was nee. Want er is nog nooit een ongeluk gebeurd op deze overweg. Meldingen van machinisten van gevaarlijk weggedrag op de overweg, veranderen daar niets aan. Het actiecomité ‘Houdt overweg Kerkstraat open’ heeft namelijk zelf geen gevaarlijk gedrag van de weggebruikers gezien. Blijkbaar is dat voldoende reden om een gratis tunnel te weigeren.
Freek Bos,
Beleidsmedewerker Rover