Skip to main content

Blog: 'Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst'

Deze tekst siert met recht en reden het monument op de Afsluitdijk. Na rijp beraad besloten regering en Tweede thumb Arrien treinKamer destijds dat de Afsluitdijk gebouwd moest worden. Voor die dagen een gigantische investering, die zich uiteindelijk terugbetaald heeft. De dijken langs de voormalige Zuiderzee konden niet meer breken en Friesland kreeg een directe verbinding met Noord-Holland.

Anno 2017 staan regering en Tweede Kamer voor de vraag om fors te investeren en zo te voorkomen dat Nederland vastloopt. Regeren kent vaak een horizon van vier jaar. Binnen de komende vier jaar zal het allemaal nog wel meevallen, maar zal het aantal woningen al wel gigantisch stijgen en alles wijst erop dat de economie groeit en bloeit. Het echte mobiliteitsprobleem komt waarschijnlijk pas na die vier jaar en als er niets gedaan is, is het dan te laat. De economie komt dan met het verkeer tot stilstand. Plannen en investeren in stations, lightrail en fietsvoorzieningen hebben een lange voorbereidingstijd. Daarom moet er nu besloten worden tot forse investeringen, die pas later gaan renderen. Dat geldt niet alleen voor het Rijk, maar evenzeer voor de Provincies en Gemeenten.

Komt er in het te formeren kabinet een Minister van het formaat van Ir. Lely? Of krijgen we een Colijn die adviseert om maar rustig te gaan slapen? Laten we met z’n allen hopen op het eerste.

Arriën Kruyt

Voorzitter