Skip to main content

Blog: De reizigers op plaats 1, 2 en 3

Dit beroemde citaat is van Timo Huges, die als directeur van NS het veld moest ruimen vanwege Limburg.Het vorige thumb Arrien treinweek verschenen ACM-rapport maakt klip en klaar duidelijk dat het in Limburg niet ging om de reiziger maar om het behoud van het monopolie van NS. Dat was overigens ook de eis van de Ondernemingsraad van NS en van de FNV. In een ander rapport maakt de ACM duidelijk dat het monopolie van NS geleid heeft tot te hoge tarieven voor de reizigers. Om de reiziger op plaats 1, 2 en 3 te krijgen, zal of het monopolie moeten worden gebroken of zal NS drastisch moeten veranderen.

De praktijk wijst uit dat NS in eerste instantie een probleem langdurig ontkent en defensief reageert, vervolgens onder druk van media en politiek schoorvoetend toegeeft dat er een probleem is, dan in overleg treedt met belanghebbenden en ten slotte het probleem aarzelend gaat oplossen. Vanwege de grote kloof met de beleving van reizigers huurt NS regelmatig consultants in die groots opgezette enquêtes houden. Er wordt nooit verteld wat er gebeurt met die onderzoeken of wat die consultants kosten. Gewoon luisteren naar lokettisten en conducteurs is effectiever en goedkoper. Maar helaas zijn lokettisten op veel plaatsen wegbezuinigd. NS heeft voortdurend gelazer met vakbonden. De voedingsbodem van het gelazer is dat het lagere personeel goed weet wat eraan schort maar zich niet gehoord voelt door de directie.

De huidige trend bij NS is dat er vooral meer gecentraliseerd wordt en dat het personeel gedetailleerd voorgeschreven krijgt hoe er gewerkt moet worden.  Reizigers en personeel worden eerder als een probleem gezien dan als een onderdeel van de oplossing. De trend is om de media en de politiek te verwijten dat ze zo onaardig voor NS zijn.

De ACM heeft NS een dreun verkocht. Een verdiende dreun. Opmerkelijk is dat de ACM Timo Huges persoonlijk vrijpleit. Gaan de Raad van Commissarissen van NS en de aandeelhouder nu hun excuses aanbieden aan Timo Huges? Nog belangrijker: komen de reizigers weer op plaats 1, 2 en 3 bij NS?

Arriën Kruyt,

Voorzitter